Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Was de zwaartekracht ooit kleiner?

Als je bedenkt dat een olifant ongeveer het grootst mogelijk landdier ter wereld is met huidige zwaartekracht, dan moeten de dinosaurussen het knap lastig gehad hebben om zich te verplaatsen, zo niet was het onmogelijk. http://en.wikipedia.org/wiki/Sauropoda#mediaviewer/File:Longest_dinosaurs1.png

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
3.3K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (5)

De zwaartekracht op aarde zal in de tijd van de dinosaurussen niet veel verschillen dan die van vandaag. Dat zou alleen kunnen als de massa van da aarde toen veel lager was. Toen het zonnestelsel gevormd werd (+/- 4,5 miljard jaar geleden, nam de massa vooral in de 1e 100 miljoen jaar toe. De snelheid is sindsdien afgenomen omdat er steeds minder losvliegend materiaal was.

De aardmassa (en de straal ) in de tijd van dinosauriërs (230 tot 70 miljoen jaar geleden) moet dus ongeveer hetzelfde als vandaag geweest zijn, daardoor ook de zwaartekracht.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het lijkt inderdaad logisch dat er niks gebeurd is met de zwaartekracht. Maar wetenschappers stellen zich toch ernstige vragen ivm dinosaurussen: http://www.bibliotecapleyades.net/ciencia/ciencia_dinosaurs01.htm
Een Tyrannosaurus nu loslaten, ik zou er geen schrik van hebben. Die plakt met zijn smoel tegen de grond. Hij heeft maar 2 poten om op te steunen. Neem eens de 2 voorpoten van een olifant weg..
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je laatste opmerking raakt kant nog wal. De bouw van de t-res is heel anders dan van een olifant. Een muis zonder voorpoten komt ook niet ver. En niet wetenschappers stellen vragen over dinos, maar enkele wetenschappers in het wazige gebied tussen het occulte en wetenschap stellen vragen zonder verder te onderzoeken.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De aardmassa zal wel ongeveer dezelfde geweest zijn, de straal zeer zeker niet. Het volume van de aarde is 5 keer groter geworden, bekijk de oceaanscan maar eens. http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/e/e7/2008_age_of_oceans_plates.jpg
Europa, een maan van Jupiter, groeit ook: https://www.youtube.com/watch?v=q2GFl5gQM3E
Ik vraag mij af welke invloed het heeft als een planeet uitzet, maar dezelfde massa behoudt. Wordt de zwaartekracht aan de oppervlakte groter of kleiner? Vandaar dat de dino's misschien een aanwijzing zijn voor de zwaartekracht. Experts zoals Robert T. Bakker een niet wetenschapper noemen is wel kort door de bocht. Ik wed dat je geen minuut van de link gelezen hebt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bij dezelfde massa, maar een 5 keer zo klein volume zou de valversnelling aan het oppervlakte ongeveer 3x zo GROOT zijn geweest. ;-)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Omdat je dichter bij het middelpunt bent zeker? Gravitatiewet van Newton. Sja dan klopt er echt iets niet met die wet. Zoals ik al dacht. We leven echt nog in de middeleeuwen als het over gravitatie gaat. Vandaar dat we er zwarte gaten moeten bijgooien om 'onmogelijke' dingen te verklaren. Als je de theorie van Le Sage volgt, zou de valversnelling veel kleiner moeten zijn.
Cryofiel
10 jaar geleden
Wauw, super! Jij hebt veel meer kennis dan de allerbeste wetenschappers van de wereld bij elkaar! Het is een wonder dat vliegtuigen vliegen, dat satellieten in een baan rond de aarde blijven, en dat we ruimtevaartuigen tot buiten het zonnestelsel kunnen krijgen - want alle berekeningen zijn gebaseerd op de wetten van Newton, die volgens jouw diepgaande kennis totaal fout zijn! Weet je, het enige dat je hoeft te doen is even te laten zien dat jouw ideeën beter zijn dan de bestaande. Als je dat eventjes doet, zul je direct in aanmerking komen voor een Nobelprijs!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Grapjas, mij is het om de waarheid te doen. De waarheid is dat er geen deftige foto is van de uiterste polen. Vliegtuigen en satellieten die op de wet van Newton bewegen kunnen die toch makkelijk even maken? Zoek het internet maar af: overal censuur. Zoals er censuur is op de poolfoto's van Jupiter. In dit filmpje niet : https://www.youtube.com/watch?v=x314GHIcBw8
Ik zie duidelijk een gat en een inwendige zon/lichtbron. Waarom mag dit niet geweten zijn? Omdat de Aarde ook gaten in de polen heeft! Kijk zelf maar : https://www.youtube.com/watch?v=MZ7XuWYRgdw
Die zijn nu net noodzakelijk om... 1. de Aarde te doen groeien 2. Een holle Aarde te krijgen. Nobelprijs interesseert mij niet. Iedereen moet een prijs krijgen voor te zien wat hij ziet, en niet om te denken wat hij niet ziet, zoals de modale wetenschapper..
Cryofiel
10 jaar geleden
Wat denk je nou zelf - als het filmpje van Jupiter echt een gat en een interne lichtbron zou tonen, zou dat toch alle wetenschappelijke kennis direct omverwerpen? Dat zou toch per direct wereldnieuws zijn? In werkelijkheid zie je gewoon wolkenbanden die roteren. Er is geen gat in het midden. Het midden is de pool. Dat is wel de plek waar het in die periode altijd donker was. Om op het filmpje toch overal een gelijkmatige belichting te krijgen, is de belichting aan de randen (dichter bij de evenaar) met fotobewerking wat omlaag gebracht, en is de belichting in het midden (bij de pool) met fotobewerking wat omhoog gebracht. Dit werkt op alle breedtegraden prima - hetgeen te zien is aan de relatief egale belichting, onafhankelijk van de breedtegraad. Dit terwijl in werkelijkheid de belichting nabij de evenaar natuurlijk veel sterker is dan de belichting nabij de pool. Alleen vlak bij de pool faalt het algoritme dat de belichtingscorrectie doet. Daar wordt overdreven gecorrigeerd, hetgeen zich uit in een witte (overbelichte) vlek. Het "gat" is eveneens een gevolg van het falen van het belichtingscorrectiealgoritme. -- Je tweede video is bewerkt. -- Als je een beetje zoekt, vind je een boel foto's van de polen van de maan.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je bent jezelf goed voor de gek aan het houden. Doordat het alle wetenschappelijke kennis omverwerpt, doet men er alles aan om dit te verbergen! Idd, wat denk je zelf? Dat ze met schaamrood op de wangen toegeven dat ze al 100-en jaren verkeerd bezig zijn? De zwarte bol die af en toe wat groter wordt, is overexposure van de zon. Zie https://www.youtube.com/watch?v=f4QjHDrYs2w
en https://www.youtube.com/watch?v=PC2xo76C8rw Sommige CCD's van camera's kunnen daar niet goed tegen.. De stralen zijn af en toe duidelijk te zien. Een klein kind ziet dit. 'Het falen van het belichtingscorrectiealgoritme?' werk jij bij NASA mss? Waarom bewerken ze alle filmpje zo slecht en de stills zo goed?
Als ze er problemen mee hebben, waarom geen gewone witte of grijze dot zoals op de stills? 2de video ook bewerkt ... O.. K..
Weer het falen van het algoritme? Toon mij een foto van de polen van de Aarde
Cryofiel
10 jaar geleden
Je hebt natuurlijk helemaal gelijk. De wetenschap is nog nooooooit teruggekomen op een eerder idee! Echt niet, hoor! Die tientallen voorbeelden zijn allemaal verzonnen om de mensheid te misleiden! Hier een paar foto's van de noordpool. Natuurlijk zijn die ook bedoeld om de bevolking te misleiden: http://www.sciencephoto.com/media/83357/enlarge http://wattsupwiththat.com/2010/04/09/an-error-in-the-pole-hole-assumption/ http://indianapublicmedia.org/amomentofscience/files/2014/06/North-Pole-Satellite-.jpg
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Zijn bewerkte foto's... je kan zelfs op die laatste foto de gephotoshopte zone zien. Is wel beter dan sommige andere foto's moet ik zeggen. Soms is het genoeg om de linkerslider van 'levels' te verschuiven om een censuurcirkel te zien. Zelfs al is het sneeuwwit...
Cryofiel
10 jaar geleden
Tjongejonge... dus die supermachtige organisatie die achter het vervalsen van deze foto's zit, is niet eens in staat om een beetje redelijk te photoshoppen? Wat een losers zijn dat, zeg! (Ik zal de werkelijke reden van het bewerken maar niet noemen, want ik denk dat we een verbindingsprobleem hebben. Ik hoor jou wel, maar jij hoort mij niet.)
Thecis
10 jaar geleden
Ik vraag me iets anders af.
Satelieten brengen we in een baan om de aarde. Newton...
Maar er is ook communicatie met die satelieten en dat is niet zomaar gedaan (GPS-satelieten). Daar moeten relativistische principes meegenomen worden omdat je plaatsbepaling anders niet goed gaat. Die effecten ga je heel goed merken.
Alleen zijn de relativistische formules voor "kleine, lichte" objecten. Zodra je groter gaat werken (zoals met een planeet) kom je vanzelf uit op de newtoniaanse formules.
Dit zal waarschijnlijk te verklaren zijn dat dat allemaal opgezet is. Maar gaat de hoax daadwerkelijk zo ver?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als je denkt dat ze in NASA nog met de gravitatiewet van Newton werken ben je goed mis. Zullen eerder wetten van Kepler zijn of zoiets.
Satellieten vermijden trouwens de uiterste polen: http://i169.photobucket.com/albums/u204/capada/NOAA15a.gif
Mochten ze erover vliegen, zouden ze uiteindelijk neerstorten door fluctuaties van zwaartekracht door het gat?
Cryofiel
10 jaar geleden
Beste Marreboy, ik heb in de ruimtevaart gewerkt. Ik heb satellieten ontworpen. De wetten van Kepler zijn een gevolg van de wetten van Newton. De wetten van Kepler werden eerder ontdekt, en toen waren die wetten een totaal nieuw inzicht. Later kwam Newton. Met de wetten van Newton zijn de wetten van Kepler af te leiden. Dus in de ruimtevaart wordt wel degelijk gewerkt met de wetten van Newton. Satellieten mijden de polen niet. Het is echter onhandig om precies over de pool te vliegen. Dat is ten eerste nergens voor nodig, ten tweede is een bijna-polaire baan een stuk handiger als je de aarde wilt scannen (aardobservatiesatellieten) of als je de hogere breedtegraden van communicatie wilt voorzien (communicatiesatellieten). Als je een zonsynchrone baan wilt draaien, MOET je zelfs een stuk van de polen wegblijven. Dit alles volgt overigens uit de wetten van Newton.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Die low orbit satellieten hebben toch een 'scanwijdte' van ongeveer 2000km. http://www.dlr.de/en/desktopdefault.aspx/tabid-4548/125_read-3983/125_page-4/
Kun je mij dan uitleggen als expert waarom je in godsnaam geen data binnenkrijgt van de uiterste polen? Volgens mij is het simpel: er is geen data, natuurlijk niet want er zitten gaten in de polen!
Ik heb nog een animatie gezien van zo'n satelliet en thv de polen viel de scanlijn in een enorme 'zak'. Hier is het trouwens:
http://users.telenet.be/photonworks/ntn2/satelliet.flv
Rechts klikken- doel opslaan als.
Tzal weeral toeval zijn zeker....
Cryofiel
10 jaar geleden
Ja hoor, je hebt vanzelfsprekend helemaal gelijk.
Cryofiel
10 jaar geleden
Trouwens, beste Marreboy - heb je er wel eens bij stilgestaan WAAROM het altijd lijkt alsof je gelijk hebt? De ene keer zeg je dat de wetenschap zo star is dat ze nooit terugkomen op een eenmaal geaccepteerd beeld. Maar als het jou zo uitkomt, kom je ineens met een voorbeeld waarbij de wetenschap juist wel haar beeld heeft bijgesteld. Wanneer iemand anders dat vervolgens tegen jou zegt, val je terug op het idee van de starre wetenschap. Wanneer iemand jou vraagt hoe dit bedrog zo lang kon blijven bestaan, zeg je dat er een Grote Machtige Organisatie achter zit die ons allemaal voor de gek houdt. Wanneer iemand jou vervolgens vraagt welk bewijs je hebt voor jouw ideeën, kom je met de bewering dat die Grote Machtige Organisatie kennelijk heel erg slecht is in photoshoppen - en dus eigenlijk een Sullige Amateuristische Organisatie is. Maak eens een keuze, Marreboy. Is de wetenschap star of flexibel? Is die Organisatie Groot en Machtig, of Sullig en Amateuristisch? Maak een keuze en houd je daaraan. Niet steeds van de ene naar de andere mogelijkheid wisselen, net wanneer jou dat beter uitkomt. Maak een keuze en houd je daaraan. Dan zul je zien dat jouw theorie ineens niet meer kan worden verdedigd.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@Marreboy het internet is een erg slechte leeromgeving als het om diepere stof gaat. Op het internet staat een heleboel dingen die waar zijn maar bijna net zoveel dingen die onwaar zijn. Gravitatiewet van newton is net zo waar als dat 1 plus 1 twee is. Alleen het is iets ingewikkelder, maar daarom niet minder waar. Als je echt geïnteresseerd bent zou je misschien een opleiding natuurkunde kunnen gaan doen, dan kom je erachter dat het allemaal zo gek nog niet is. Op het internet staan heel veel theorieën, ook geschreven door mensen die er geen verstand van hebben, maar dat wel denken te hebben. Waarheden en onwaarheden zijn zonder kennis lastig van elkaar te onderscheiden. Wees kritisch, dat is een goede eigenschap. Maar sta wel open. Ik heb het gevoel dat je nu deze antwoorden met een tunnelvisie bekijkt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@Wertos: Ik denk dat het wel duidelijk is dat ik zeeer kritisch ben. Ik trek zelfs de zwaartekracht in twijfel. Komaan. Het internet staat idd vol met brol, maar die haal je er wel uit. Is niet altijd makkelijk, maar op debunkforums vallen hoaxes meestal door de mand. Sommige foto's van de gaten in de polen zijn vb nep. Maar wil niet zeggen dat ze er niet zijn. Ik weet heus dat er stuk of 3 tegen'bewijzen' dat een holle aarde niet kan. 1) Shell theorem 2) Densiteit 3) S en Pgolven-tests
Sorry, voor mij te weinig bewijs. Je kan een hele boek geschreven met argumenten die een holle aarde aantonen.
Dit is er zelfs ook ene:
http://mysteretboulesdecristal.m.y.pic.centerblog.net/ik8q21ye.jpg
is een kaart van de binnenkant
Cryofiel
10 jaar geleden
Je trekt inderdaad de zwaartekracht in twijfel. Dat doen echte geleerden ook. Die kijken of de zwaartekracht misschien toch varieert in de tijd. Of dat de zwaartekracht op heel grote afstanden wellicht anders is dan op normale afstanden (waarbij "normaal" betekent: alles tussen een meter en een lichtjaar). Of juist op heel kleine afstanden anders is dan gedacht. Wat jij echter doet is zeggen dat de zwaartekracht zodanig anders is dat de banen van de maan, van de aarde, en van alle planeten heel anders zouden zijn dan wat we zien. Eén blik op de hemel volstaat dus om jouw ideeën naar het rijk der fabelen te verwijzen. Dat is het verschil tussen de wetenschapper en jou: de wetenschapper blijft binnen de grenzen van de realiteit, jij niet. "Een kaart van de binnenkant". Leuk. Bron?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ica stones. Ook kaart van buitenkant met duidelijk Amerika en Afrika erop bestaat ook maar vind de foto niet direct..
Let op , ze zeggen dat de stenen vals zijn, maar heb dit onderzocht en blijkt niet te kloppen. Veel ica stenen zijn al gevonden VOOR dat die boer ze zogezegd begon te maken. 50.000 stenen door 1 man gemaakt lijkt me een beetje teveel. omgerekend 375000 werkuren
Cryofiel
10 jaar geleden
Tjonge, jij ontdekt in je eentje veel meer dan honderden van de beste onderzoekers bij elkaar! Super joh!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als je echt geen argumenten meer hebt...
Slu
De zwaartekracht is nu op aarde al niet overal gelijk.
Aan de polen ( die iets dichter bij de kern van de aarde zijn ) werkt de zwaartekracht al iets meer op ons in.
Op plaatsen waar de gesteenten anders zijn, daar heb je ook al een kleine afwijking.

En over je dinotjes. Bron 1
Blijkbaar waren die efficiënter in hun lichaamsbouw ( longen en beenderen ) Zie link.
Hun longen waren zoals die van vogels en in hun beenderen zaten hier en daar ook lucht zodat ze zichzelf makkelijker konden dragen.
En dus groter werden. ( sommige soorten dan toch )

Over de zwaartekracht zelf. Bron 2
Er zijn mensen die geloven dat de aarde vroeger veel minder groot was.
Dus ( even denken dat dat juist zou zijn) ... als die aarde minder groot was zou die volgens mijn logica ook een andere aantrekkingskracht gehad hebben.

Als ik nog even verder denk ivm je vraag...
De Oerknal.
Na de knal kozen sterrenstelsels hun weg ( als ik het zo al mag noemen ) Toen stond alles dichter bij elkaar dan nu. Aangezien ze nog maar net aan het uitvliegen waren. Dan zal er dus ook een andere zwaartekracht geweest zijn.
En aangezien we nog steeds aan het uitdijen zijn,... wie weet wat er zal volgen.

Bij het ontstaan van de aarde was er volgens de oudste ( niet die hierboven dus ) eerst allemaal water en kwamen dan de landmassa's. Geen landmassa wil volgens mij toch ook zeggen dat onze aardbol een andere aantrekkingskracht had.
(Lees meer...)
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bron 2 is zeer interessant en precies wat ik zelf denk. Maar de massa van de Aarde is zeker niet toegenomen. Think out the box.
Over de dino's:
http://www.bibliotecapleyades.net/ciencia/ciencia_dinosaurs01.htm
Het kan zeker, maar heb er mijn twijfels over of ze op de dag van vandaag plezierig zouden kunnen rondhuppelen..
Cryofiel
10 jaar geleden
Natuurlijk was de aarde in den beginne veel kleiner. Da's logisch. Daarna werd de aarde gevormd. De jonge aarde groeide. Veel, veel later, toen de aarde al meer dan 99% van zijn huidige massa had verzameld, ontstond het meercellige leven. Vanuit het gezichtspunt van het meercellige leven heeft de aarde dus altijd evenveel massa gehad.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Correctie. De Aarde is pas beginnen groeien 180 miljoen jaar geleden. In den beginne werd ze gevormd, maar bleef miljarden jaar zo goed als ongewijzigd. Waarom ze precies is beginnen groeien is een raadsel...
Cryofiel
10 jaar geleden
Leuke hypothese. Heb je een bevestiging ervan? Nog belangrijker: op welke manier kan jouw hypothese worden ontkracht, mocht ze onwaar zijn?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hier is de bevestiging: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/e/e7/2008_age_of_oceans_plates.jpg
Ik zal de huidige gekende hypothese ontkrachten: mocht Pangea ooit bestaan hebben op de huidige bol met oceanen dan zou de bodem van de Stille Oceaan nu minstens even oud zijn. Dit zien we niet.
De gebergtes in Chili en Peru zijn veel te klein om een 'botsing van 4500km' te verklaren. Ik probeer een andere verklaring voor de hypothese te vinden, maar ik vind er geen. Jij zal dit wel kunnen. Aan jouw taaltje te zien, moet je wel een Phd hebben.
Cryofiel
10 jaar geleden
Oh, DAT bedoel je. Eerst zei je dat de oceanen "slechts" 180 miljoen jaar oud zouden zijn. Nu komt de aap uit de mouw: de BODEMS van de oceanen zijn relatief jong. Dat klopt helemaal. Die bodems worden namelijk nieuw gevormd, vanuit de mid-oceanische ruggen. Daar schuiven de aardplaten uit elkaar. Er wordt daar continu nieuwe aardplaat gevormd door omhoogborrelend magma. Vandaar dus dat de oceaanbodem relatief jong is.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Tuurlijk is het de bodem die zo oud is. Ik ga akkoord met je zinnen uit de encyclopedie. Maar nu de echte reden: de oceaanbodem wordt uit elkaar getrokken, en waar de breuklijn is scheurt het. Lava stolt en is de jongste bodem. KIJK nu eens naar die oceaanscan en denk aan een ballon die je opblaast met papieren continenten erop. Dat zal mss helpen..
Cryofiel
10 jaar geleden
Helemaal goed! De oceaanbodem wordt uit elkaar getrokken. Precies! Dat komt doordat de onderliggende magmastromen de beide helften meesleuren, van elkaar vandaan. Daardoor ontstaat in het midden een scheur. Die scheur wordt opgevuld met magma dat uit de diepte komt. Dit proces is nog steeds aan de gang, het is waargenomen in beeld, geluid, trillingen, chemicaliën en gassen. Bedrijven die transoceanische kabels leggen houden rekening met dit feit, anders zouden hun kabels een erg korte levensduur hebben.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
En nu zou het eureka moment moeten vallen: waarom is er geen subductie rond antarctica? Is volledig omgeven door breuklijnen en nergens botst het. Nie logisch he. Als de euro nu nog niet gevallen is, geef ik het op hoor. Je kan zich totaal niet inbeelden wat een ander denkt. Is dat zo moeilijk? Plaats je even in mijn 'wacko' gedachte van een uitzettende aarde. Vergeet niet dat ik ook ooit gebrainwasht was door het sprookjesverhaal die je constant herhaalt
Cryofiel
10 jaar geleden
De magmastromen worden, net als lucht- en oceaanstromen, beïnvloed door de rotatie van de aarde. Ook magmastromen ondervinden bijvoorbeeld de corioliskracht. Dat is de reden dat de polaire platen zich anders gedragen dan niet-polaire platen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
dat is het! de continenten bewegen door de oceaanstromen! :) Vloeibare lava of water.. wat is het verschil? Bijna niks
Cryofiel
10 jaar geleden
Een factor van een paar duizend in viscositeit, dat is alles.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Vloeibaar is vloeibaar :) De frictie van vloeibaar op vast zal altijd kleiner zijn dat vast op vast
Cryofiel
10 jaar geleden
Vloeibaar is vloeibaar? Dan moet je nodig eens een lesje hydromechanica volgen.
De zwaard te kracht regels zullen nooit veranderen of ooit zijn veranderd . Oei nu zeg ik het ook nooit en ooit . We gaan er van uit dat het niet zo extreem heeft gevarieerd dus de massa Vd aarde en de zwaarte kracht die daar het gevolg van is . Maar !!! Ooit was er geen aarde en op weg naar de aarde zo als we die nu kennen ooit wel wat gebeurt anders was het nooit geworden tot wat het is . Veel daarvan wordt nog onderzocht . Maar de zwarte kracht regels zullen waarschijnlijk nooit anders zijn geweest . Wat wel mogen aan nemen is dat de maan eerst dichter bij ons stond dat schijnt al bewezen ook dat de maan cirkel voor cirkel van ons af cirkelt . Ja en dan de aarde die zit ook in zo'n niet rond circuit om de zon . Tja in een paar honderd miljard jaar en op z'n gunstigst een kleine jaarlijkse minimale afwijking ja dat telt wel door . En ja mogelijk is wel eens een storende factor voorbij gekomen een ? Reuze komeet die de boel door elkaar heeft geschud dus de plaatst kan daar door zijn beïnvloed dat laatste in gissen . De zon en de maan beïnvloeden extreem de zwaarte kracht op aarde en als zeg de maan dichter bij stond zou dat ( ik verzin dat ) het binnenste Vd aarde beïnvloed hebben erupties enz maar ook de plaatselijke zwaarte kracht . Maar als de massa Vd aarde niet echt is toegenomen of af dan lijkt mij de zwaarte kracht gelijk gebleven . Dus de lichamen die voor ons de zwaarte kracht beïnvloeden de zon en de maan en ? Ja door de afstand Vd aarde daarvan kan gevarieerd zijn . Maar mij lijkt het geen invloed op de groei Vd Dino's Hebben gehad . Maar ?
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Zwaarte kracht
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Beetje warrig verhaal, weet niet goed wat je wilt vertellen....
Zwaartekracht heeft praktisch gezien altijd ongeveer dezelfde waarde gehad hier op aarde.

Je legt een relatie die er maar ten dele is. Ongetwijfeld zal zwaartekracht voor een deel bepalend zijn voor de maximale omvang of massa die een dier kan krijgen maar dat wil nog niet zeggen dat de olifant die maximale omvang vertegenwoordigd. Er zijn veel beesten, waaronder dinos, die veel groter zijn of zijn geweest. Het hangt namelijk niet alleen van domme omvang af of van steeds meer sprieren maar ook va de manier waarop iets gebouwd is.

Om een bouwkundig voorbeeld te geven. Een Gotische spitsboog heeft veel minder materiaal nodig en kan veel hoger gebouwd worden en weerstaat de zwaartekracht veel beter dan de daarvoor bekende rondboog.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja, tenminste als je jouw gewicht op een weegschaal, ofwel de kracht waarmee de aarde ons naar haar toe trekt (of jijzelf de aarde naar jou) bedoelt. De verklaring, kort door de bocht: de aarde draait, dus ze 'probeert voorwerpen van zich af te slingeren'. Alleen gebeurt dat laatste met een kracht (de middelpuntvliedende kracht) die vele malen kleiner is dan de zwaartekracht.

Als je op een draaimolen gaat staan die snel draait, word je harder ' naar buiten toe getrokken' dan wanneer hij langzaam draait. die kracht is te vergelijken met de kracht die je ondergaat door de draaiing van de aarde om haar as.

Nu is het een gegeven, dat de draaiing van de aarde om haar as, al sinds het ontstaan van de aarde, wordt afgeremd door de getijdenwerking, die maan en zon op de aarde uitoefenen. Die afremming is er al zeer lang, dus moet je concluderen dat de aarde vroeger sneller om haar as draaide. In de toekomst zal de aarde steeds langzamer om haar as gaan draaien.
De middelpuntvliedende kracht was in het verleden dus groter, dus de waargenomen zwaartekracht ( werkelijke zwaartekracht min middelpuntvliedende kracht) was kleiner. En het verschil tussen je gewicht op de noord- of zuidpool en dat op de evenaar was ook groter. Maar eerlijk gezegd is het verschil klein, al is het wel aantoonbaar en meetbaar.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Juist, mag niet vergeten worden. Maar vergeet niet dat het verschil heel klein zal zijn. Vergeet niet dat je op de evenaar (1666 km/u) ongeveer hetzelfde zal wegen dan op één van de polen (10km/u?). Het zal geen 100 gram schelen..
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wel grappig, deze snelheden zijn wel relatief hé. Precies of we stilstaan. Nee, je moet nog de snelheid bijrekenen van de baan rond de zon, de snelheid waarmee ons zonnestelsel rond het middelpunt van de Melkweg draait enz...
Alhoewel, om te ontsnappen aan de zwaartekracht van de aarde moet je een snelheid van 11.2km/sec halen. Dat is 40.320km/u. Een dag duurt dan 1u. Aarde moet dus 24x zo snel draaien. Als je kunt bewijzen dat de Aarde zo'n 2-3x sneller draaide zijn we er.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nog een probleem.. Omdat de Aarde vroeger 5x kleiner was in volume, was de oppervlaktesnelheid ong 1000km/u, als een dag 24u duurt tenminste. (straal 3700km, omtrek= 23236km). Ik begin steeds meer en meer overtuigd te raken dat de inwendige zon van de Aarde een DUW-kracht uitoefent. Vandaar dat er minder zwaartekracht was vroeger. Een kleinere bol betekent dichter bij de 'duw'kracht. Massa/donker trekt aan, maar licht stoot af.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
In het boek 'vymaanika shaastra' staat: "The gravity of the centre of the earth, the gravity of global earth, the solar flood, the air force, the force EMANATING FROM
the planets and stars, the sun's and moon's gravitational forces, and the gravitational force of the Universe, all together
enter the layers of the earth in the proportion of 3, 8, 11, 5, 2, 6, 4, 9, and, aided by the heat and moisture therein, cause
the origin of metals, of various varieties, grades and qualities."
emanating from = 'uitgestraald' door
Het is echt niet eenvoudig om uit te maken waarom we nu juist tegen de Aarde plakken ;)
Cryofiel
10 jaar geleden
Wat een vreemd boek... geven ze ook een bron voor hun beweringen?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Komt waarschijnlijk van manuscripten die duizenden jaar oud zijn. Het boek is idd best wel vreemd, maar zeer in detail en technisch. Het leuke is dat een Indiër zo'n vliegmachine namaakte en in 1895 de eerste vlucht maakte (ipv broeders Wright). Hij maakte het vliegtuig volgens de beschrijvingen in het boek..
http://thefreshbreeze.com/indian-first-man-fly/
http://en.wikipedia.org/wiki/Shivkar_Bapuji_Talpade
Cryofiel
10 jaar geleden
Zoals je kunt lezen zijn er geen bevestigingen van de vlucht van deze Indiër, en heeft onderzoek uitgewezen dat een dergelijk toestel onmogelijk had kunnen vliegen. Deze man zou dus een vlucht hebben gemaakt met een toestel dat niet kan vliegen, en hij heeft dit kunststukje zodanig in het geheim uitgevoerd dat niemand het ooit heeft gezien.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ignorance is preferable to error; and he is less remote from the truth who believes nothing, than he who believes what is wrong. - Thomas Jefferson
Cryofiel
10 jaar geleden
Precies, Marreboy... precies...!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dan zit jij ver van de waarheid, want je gelooft waarschijnlijk nog dat je tot het meest intelligente ras van het universum behoort.. 'Denial' zou beter passen bij jou.
Cryofiel
10 jaar geleden
Met zo'n persoonlijke aanval sluit de je discussie. Jammer, maar als jij geen prijs meer stelt op contact kan ik jou niet dwingen je toch open te stellen.

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding