Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Was de zwaartekracht ooit kleiner?

Als je bedenkt dat een olifant ongeveer het grootst mogelijk landdier ter wereld is met huidige zwaartekracht, dan moeten de dinosaurussen het knap lastig gehad hebben om zich te verplaatsen, zo niet was het onmogelijk. http://en.wikipedia.org/wiki/Sauropoda#mediaviewer/File:Longest_dinosaurs1.png

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (5)

De zwaartekracht op aarde zal in de tijd van de dinosaurussen niet veel verschillen dan die van vandaag. Dat zou alleen kunnen als de massa van da aarde toen veel lager was. Toen het zonnestelsel gevormd werd (+/- 4,5 miljard jaar geleden, nam de massa vooral in de 1e 100 miljoen jaar toe. De snelheid is sindsdien afgenomen omdat er steeds minder losvliegend materiaal was.

De aardmassa (en de straal ) in de tijd van dinosauriërs (230 tot 70 miljoen jaar geleden) moet dus ongeveer hetzelfde als vandaag geweest zijn, daardoor ook de zwaartekracht.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De zwaartekracht is nu op aarde al niet overal gelijk.
Aan de polen ( die iets dichter bij de kern van de aarde zijn ) werkt de zwaartekracht al iets meer op ons in.
Op plaatsen waar de gesteenten anders zijn, daar heb je ook al een kleine afwijking.

En over je dinotjes. Bron 1
Blijkbaar waren die efficiënter in hun lichaamsbouw ( longen en beenderen ) Zie link.
Hun longen waren zoals die van vogels en in hun beenderen zaten hier en daar ook lucht zodat ze zichzelf makkelijker konden dragen.
En dus groter werden. ( sommige soorten dan toch )

Over de zwaartekracht zelf. Bron 2
Er zijn mensen die geloven dat de aarde vroeger veel minder groot was.
Dus ( even denken dat dat juist zou zijn) ... als die aarde minder groot was zou die volgens mijn logica ook een andere aantrekkingskracht gehad hebben.

Als ik nog even verder denk ivm je vraag...
De Oerknal.
Na de knal kozen sterrenstelsels hun weg ( als ik het zo al mag noemen ) Toen stond alles dichter bij elkaar dan nu. Aangezien ze nog maar net aan het uitvliegen waren. Dan zal er dus ook een andere zwaartekracht geweest zijn.
En aangezien we nog steeds aan het uitdijen zijn,... wie weet wat er zal volgen.

Bij het ontstaan van de aarde was er volgens de oudste ( niet die hierboven dus ) eerst allemaal water en kwamen dan de landmassa's. Geen landmassa wil volgens mij toch ook zeggen dat onze aardbol een andere aantrekkingskracht had.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De zwaard te kracht regels zullen nooit veranderen of ooit zijn veranderd . Oei nu zeg ik het ook nooit en ooit . We gaan er van uit dat het niet zo extreem heeft gevarieerd dus de massa Vd aarde en de zwaarte kracht die daar het gevolg van is . Maar !!! Ooit was er geen aarde en op weg naar de aarde zo als we die nu kennen ooit wel wat gebeurt anders was het nooit geworden tot wat het is . Veel daarvan wordt nog onderzocht . Maar de zwarte kracht regels zullen waarschijnlijk nooit anders zijn geweest . Wat wel mogen aan nemen is dat de maan eerst dichter bij ons stond dat schijnt al bewezen ook dat de maan cirkel voor cirkel van ons af cirkelt . Ja en dan de aarde die zit ook in zo'n niet rond circuit om de zon . Tja in een paar honderd miljard jaar en op z'n gunstigst een kleine jaarlijkse minimale afwijking ja dat telt wel door . En ja mogelijk is wel eens een storende factor voorbij gekomen een ? Reuze komeet die de boel door elkaar heeft geschud dus de plaatst kan daar door zijn beïnvloed dat laatste in gissen . De zon en de maan beïnvloeden extreem de zwaarte kracht op aarde en als zeg de maan dichter bij stond zou dat ( ik verzin dat ) het binnenste Vd aarde beïnvloed hebben erupties enz maar ook de plaatselijke zwaarte kracht . Maar als de massa Vd aarde niet echt is toegenomen of af dan lijkt mij de zwaarte kracht gelijk gebleven . Dus de lichamen die voor ons de zwaarte kracht beïnvloeden de zon en de maan en ? Ja door de afstand Vd aarde daarvan kan gevarieerd zijn . Maar mij lijkt het geen invloed op de groei Vd Dino's Hebben gehad . Maar ?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Zwaartekracht heeft praktisch gezien altijd ongeveer dezelfde waarde gehad hier op aarde.

Je legt een relatie die er maar ten dele is. Ongetwijfeld zal zwaartekracht voor een deel bepalend zijn voor de maximale omvang of massa die een dier kan krijgen maar dat wil nog niet zeggen dat de olifant die maximale omvang vertegenwoordigd. Er zijn veel beesten, waaronder dinos, die veel groter zijn of zijn geweest. Het hangt namelijk niet alleen van domme omvang af of van steeds meer sprieren maar ook va de manier waarop iets gebouwd is.

Om een bouwkundig voorbeeld te geven. Een Gotische spitsboog heeft veel minder materiaal nodig en kan veel hoger gebouwd worden en weerstaat de zwaartekracht veel beter dan de daarvoor bekende rondboog.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja, tenminste als je jouw gewicht op een weegschaal, ofwel de kracht waarmee de aarde ons naar haar toe trekt (of jijzelf de aarde naar jou) bedoelt. De verklaring, kort door de bocht: de aarde draait, dus ze 'probeert voorwerpen van zich af te slingeren'. Alleen gebeurt dat laatste met een kracht (de middelpuntvliedende kracht) die vele malen kleiner is dan de zwaartekracht.

Als je op een draaimolen gaat staan die snel draait, word je harder ' naar buiten toe getrokken' dan wanneer hij langzaam draait. die kracht is te vergelijken met de kracht die je ondergaat door de draaiing van de aarde om haar as.

Nu is het een gegeven, dat de draaiing van de aarde om haar as, al sinds het ontstaan van de aarde, wordt afgeremd door de getijdenwerking, die maan en zon op de aarde uitoefenen. Die afremming is er al zeer lang, dus moet je concluderen dat de aarde vroeger sneller om haar as draaide. In de toekomst zal de aarde steeds langzamer om haar as gaan draaien.
De middelpuntvliedende kracht was in het verleden dus groter, dus de waargenomen zwaartekracht ( werkelijke zwaartekracht min middelpuntvliedende kracht) was kleiner. En het verschil tussen je gewicht op de noord- of zuidpool en dat op de evenaar was ook groter. Maar eerlijk gezegd is het verschil klein, al is het wel aantoonbaar en meetbaar.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing