Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe is het universum/heelal ontstaan?

Ik zat na te denken over hoe het universum ontstaan zou zijn want het zou naar mijn mening niet kunnen dat er quadriljoenen jaren geleden plotseling uit het niets een (waarschijnlijk) oneindig groot universum is gekomen. En als God het universum gemaakt zou hebben...hoe zou God dan zijn ontstaan?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Er is zeer kort geleden bewijs gevonden dat de oerknaltheorie klopt. Ze hebben namelijk straling gevonden dat er op duit dat er een ogenblijk geweest is, ruim 13 miljard jaar geleden, dat er een expansie van 0,000000000000000000000000001 seconde was dat het heelal sneller uitdijde dan de lichtsnelheid. Dit is normaal gesproken onmogelijk, behalve in dat ene moment, waarin de huidige natuurwetten nog niet gold. Immers, op dat moment bestond er niet eens licht, en bestond er ook nog geen ruimte! Dus dat deeltje kon zich sowieso niet aan die wetten houden.

Zelf heb ik ook altijd heel erg veel moeite gehad om me voor te stellen dat iets, gewoon heel spontaan, uit het niets kan ontstaan, zonder enige oorzaak. En ook religie lost dit probleem niet op, want inderdaad, waar komt God dan vandaan? En wanneer?
Zelf heb ik het voor mezelf zo opgelost: De kans dat iets, uit het niets ontstaat, is oneindig klein. Maar HOE klein die kans is, is niet van belang, omdat er nog geen tijd bestond. Dus ongeacht hoe klein de kans is dat het gebeurt, het zal uiteindelijk toch gebeuren, en in het geval van de oerknal was dit zelfs onmiddelijk, want immers, er bestond toen nog geen tijd!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Hoe het universum is ontstaan, is onbekend. Misschien zullen we het ooit ontdekken, misschien niet.

(Bedenk dat men ooit dacht dat het altijd onbekend zou blijven uit welk materiaal de zon bestaat, want je kon nooit een "schepje" zon nemen om het materiaal te onderzoeken - maar intussen weten we tot in het fijnste detail waar de zon uit bestaat. Dus wie weet zullen we op een vergelijkbare manier ooit ontdekken hoe het universum is ontstaan - dat we het nu niet weten, zegt slechts dat we het nu niet weten, niet dat we het nooit zullen weten.)

Een mogelijkheid is dat het universum is ontstaan uit een quantumfluctuatie. Een quantumfluctuatie betekent dat er zomaar uit het niets een deeltje en een antideeltje ontstaan. Die leven maar heel kort, maar gedurende die korte tijd bestaan ze echt. Dat is inmiddels bewezen.

In sommige gevallen kan een van beide deeltjes overleven. Dat deeltje verdwijnt dus niet na korte tijd, zoals normaal, maar blijft eeuwig bestaan.

Misschien is het heelal op een vergelijkbare manier ontstaan. Maar zoals gezegd, dat is (nog?) niet bekend.

Overigens is het universum niet oneindig groot. In het begin was het zelfs miniscuul klein, kleiner dan een suikerkorreltje. Pas daarna is het uit gaan dijen. Die uitdijing gaat nog steeds door, we zien het gebeuren als we naar de sterren kijken. Er is dus niet vanaf het begin een oneindig universum ontstaan.
Cryofiel
11 jaar geleden
De Belgische astronoom Georges Lemaître introduceerde in 1927 de theorie dat het universum uitdijt, wat verklaarde dat ver van ons verwijderde sterrenstelsels een roodverschuiving vertoonden. De Amerikaanse astronoom Edwin Hubble vond twee jaren later experimenteel bewijs voor Lemaîtres theorie. Hij bewees dat alle sterrenstelsels zich van ons verwijderen met een snelheid proportioneel tot de afstand ten opzichte van ons. Dit impliceerde dus ook een begin vanuit een bepaald punt en in 1931 verklaarde Lemaître dat het heelal met de explosie van een oeratoom was begonnen. Laatdunkend werd deze theorie daarom door de Britse astronoom Fred Hoyle "bigbangtheorie" genoemd, een term die is blijven hangen. Het belangrijkste bewijs voor de theorie werd in 1964 ontdekt door Penzias en Wilson die hiervoor de Nobelprijs kregen. Zij ontdekten namelijk (bij toeval; ze waren er niet naar op zoek) de achtergrondstraling die werd voorspeld door de oerknaltheorie.

Van de verst verwijderde sterrenstelsel is de golflengte van het licht met meer dan een factor 6 toegenomen, wat betekent dat het heelal met deze factor is uitgedijd sinds het licht van deze sterrenstelsels vertrok.

Dus de oerknal ik een mogelijkheid
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing