Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Als de aarde sneller om zijn as zou draaien, word dan de zwaartekracht op de aarde dan minder of meer?

hallo allemaal. Vandaag had ik een discusie met mijn collega over wat veroorzaak zwaartekracht. Ik denk dat dit komt door materie. elk soort materie heeft een aantrekkingskracht. hoe groter de massa van de materie hoe groter de aantrekkingskracht. Zijn stelling is dat dit veroorzaak wordt door het magnetisch veld van de aarde. hoe sterker het magnetische veld hoe sterker de zwaartekracht. Als de aarde sneller zou gaan draaien dan zou het magnetisch veld sterker worden dus je ben dan zwaarder op de aarde dan als de minder snel zou draaien. Dit klop toch niet of ben ik nou zo dom.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.4K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Over zwaartekracht kun je alles vinden in het artikel op Wikipedia - klik op de link in de Bron, hieronder.

Concreet antwoord op jouw vraag: elke massa heeft een zwaartekrachtveld. Dat heeft alleen met de hoeveelheid massa te maken. Het heeft werkelijk helemaal niets met magnetisme te maken - magnetisme en zwaartekracht zijn twee geheel verschillende, geheel onafhankelijke krachten.

De aarde trekt jou aan door de hoeveelheid massa van de aarde (en door de hoeveelheid massa van jou). Zelfs jij en je collega trekken elkaar aan, doordat jullie allebei een bepaalde hoeveelheid massa hebben. De aantrekkingskracht tussen jou en jouw collega is echter zo klein, dat je daar in de praktijk niets van merkt. In het laboratorium is die kracht wel meetbaar - er zijn meetinstrumenten waar de onderzoeker tijdens de meting niet in de buurt mag zijn, omdat hij anders met zijn eigen zwaartekrachtsveld de meting zou verstoren.

Als de aarde sneller zou gaan draaien, zou de zwaartekracht precies hetzelfde blijven. De hoeveelheid massa van de aarde, en de hoeveelheid massa van jou, blijven namelijk hetzelfde.

Wat er wel zou gebeuren is dat je van de aarde afgeslingerd zou worden. Dat speelt pas bij heel hoge draaisnelheden. Het is ook géén vermindering van de zwaartekracht, het is een extra effect dat dan sterker wordt dan de (gelijkblijvende) zwaartekracht. Ongeveer zoals je van een carroussel zou worden geslingerd als het carroussel supersnel zou ronddraaien.
(Lees meer...)
Cryofiel
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Hier zijn heel wat theorieën rond. De laatste theorie is dat van het Gravitron. één van de allerkleinste deeltjes. Op zich is zwaartekracht onlogisch. De middelpunt vliegende kracht zou net willen zeggen dat we allemaal van het aardoppervlak zouden moeten vliegen. Maar zoals ik al zei allemaal theorieën.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Die blijft gelijk… Dan neemt de zwaartekracht niet af, maar door de centrifugale kracht neemt het gewicht af op de weegschaal…

Nee het is niet zoals jij zegt, helaas, zwaartekracht heeft niets met de omwentelingsnelheid te maken, maar met de massa van de aarde en die verandert niet…
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat voor soort weegschaal gebruik je dan? Ee Bascule- of een gewone weegschaal. Ook je antwoord heb ik met een -1 gewogen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dan heb ie wel opput vekeerde knoppie gedrukt zeuntje.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Antwoord is goed, niks op aan te merken +1
De zwaartekracht werkt op eenzelfde manier als het licht.

We kunnen dit zien door een eenvoudige vergelijking te maken. Net zoals het licht zich vanaf de bron naar alle kanten verspreidt, zo wordt de zwaartekracht van een planeet in alle richtingen gevoeld. Wanneer we ons een lamp voorstellen die op een stuk papier schijnt op een bepaalde afstand, zien we dat het papier met een bepaalde helderheid wordt verlicht. Wanneer we de afstand tussen lamp en papier verdubbelen, wordt de helderheid tot ¼ teruggebracht en niet tot de helft. Dit komt omdat het licht alle richtingen uitstroomt en steeds zwakker wordt. In feite gebeurt hetzelfde met de zwaartekracht. Wanneer de afstand tot een massa toeneemt, vermindert zijn kracht op een glijdende mathematische schaal in het universum.

De snelheid heeft aldus niks te maken met de zwaartekracht die veroorzaakt wordt door de massa en de afstand ertussen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
hoi, het is geen antwoord op je vraag, maar hier keek ik vnadeweek wel van op.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De zwaartekracht zou niet veranderen. De middelpluntvliegende kracht zou echter groter worden, waardoor alles íetsje lichter van gewicht zou lijken.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding