Waarom hebben we ISON niet "spectaculair" gezien op de heenweg naar de zon ?
ISON had de belofte om eind december 2013 mogelijk een enorm spectaculair gezicht in de avondhemel te worden.
Dat ISON zijn ontmoeting met de zon (helaas) niet overleefd heeft is inmiddels bekend. Volgens de berichten hebben we daarmee een enorm spectaculair beeld gemist.
Maar wat ik niet begrijp is dat het daarvoor eerst rond de zon moest gaan ?
Waarom was het geen spectaculair gezicht toen ISON nog onderweg was naar de zon ? Op de heenweg, dus.
Toen had 'ie toch ook al een staart en was actief. En zoveel verschil is er toch tussen wat ik dan maar even links en rechts van de zon zal noemen ?
Toegevoegd na 1 uur:
Blijkbaar is er onduidelijkheid over de vraag. Ik begrijp hoe een komeetstaart ontstaat. Dat is niet de vraag.
Ik heb een plaatje bijgevoegd. Op dat plaatje zie je dat ISON al een staart had toen deze onderweg was NAAR de zon. Waarom hebben we geen spectaculaire beelden van DIE tijd ?
Wanneer het met dag en nacht te maken had. Dan kan ik me voorstellen dat de Komeet op de heenweg b.v. alleen 's ochtends vroeg was, en, had ze de passage overleefd, dan wellicht alleen 's avonds omdat ze dan aan de andere kant zou staan.
Wanneer het met noord- zuid-halfronden van de aarde te maken heeft, dan zou je spectaculaire beelden vanaf het zuidelijk halfrond verwachten. Ook die vindt ik nergens.
Het lijkt wel alsof de staart pas zichtbaar zou zijn na de passage langs de zon. Maar, (zie plaatje), ook op de heenweg was er al een enorme staart. Die moet dan toch ook al zichtbaar zijn geweest.