Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat is de kans dat er elders in het enorm grote heelal een zonnestelsel bestaat met een 'aarde' op precies de juiste afstand van de 'zon'?

Waanzinnig om de grote van het heelal te proberen te bevatten, in dit enorm enorm enorm groot heelal zou daar een andere 'mekwegtstelsel' kunnen bestaan waarbij ook leven zich heeft ontwikkelt op 'aarde'?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Ik zou zeggen, behoorlijk groot.

Vergelijkbaar:

Gemiddeld gaat er in een sterrenstelsel eens per eeuw een ster Supernova. Dit betekent dat het dagelijks meerdere keren voorkomt, in heel het universum.

Het is zo groot, dat dingen die een onwaarschijnlijk lage waarschijnlijkheid hebben, nog altijd gemeengoed zijn - zolang de waarschijnlijkheid groter is dan 0.

En we weten tenslotte van tenminste één voorbeeld waarin je gegeven scenario het geval is. Als het één keer mogelijk is, waarom zou het dan niet vaker kunnen gebeuren? Zeker als je bedenkt dat onze zon slechts een doorsnee ster is.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Die kans is heel groot.

Overigens kan hier denk ik geen goed of fout antwoord op gegeven worden.

En misschien is er heel ver weg, nog wel een andere zon...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Die kans is oneindig groot, aangezien het heelal oneindig is.
Meer dan 100% dus.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik schat dat deze kans redelijk dichtbij de 1 is genaderd.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik ben er zelfs van overtuigd dat er in andere zonnestelsels ook planeten zijn waar de condities aanwezig zijn voor leven.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Het zal niet een kopie van de aarde zijn, maar gezien de aantallen sterren die er zijn, en de uitkomst van de formule waarmee ze de kans op leven op andere planeten berekenen zullen er zeker planeten zijn waar leven aanwezig is. Temeer er vandaag de dag bosjes planeten worden ontdekt. Uitleg Drake formule hieronder.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
De kans is 0,087% per kubieke lichtjaar heelal inhoud
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Er zijn al een aantal exoplaneten (planeten om andere sterren dan de Zon) ontdekt die een vergelijkbaar formaat hebben als de Aarde. We zijn pas heel kort bezig met exoplaneten ontdekken, dus heel veel hebben we er nog niet gevonden. En dan voornamelijk nog hele grote ook, omdat die makkelijker te zien zijn. Het wachten is tot we een exoplaneet vinden die in de "leefbare zone" rond z'n ster draait. Ik verwacht dat de eerste binnen nu en vijf jaar gevonden wordt.

De kans op leven op zo'n planeet kan ik niet echt inschatten. Maar ik hoop dat het ervan krioelt.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing