Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Nemen astronauten middelen mee aan boord om zichzelf op een humane manier om het leven te brengen voor als het misgaat? (zie toelichting)

Ik kan me voorstellen dat zeker bij de eerste bemande ruimtevluchten naar de maan hierover werd nagedacht. Stel dat je op de maan bent en je kunt niet meer terug vanwege technische mankementen. Dan zou je daar van honger/dorst/zuurstofgebrek omkomen. Hadden ze "middelen" bij zich om hier sneller een einde aan te maken?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Hoewel er wel over deze vraag is gespeculeerd, heeft NASA dit nooit willen bevestigen. Volgens een artikel in Trouw (zie bron) zei astronaut Lovell over de zelfmoordpil in geval van uitzichtloze stranding ergens in de ruimte of op de maan: „Onnodig. Als ik dood wil, doe ik het luik wel open.”

Toegevoegd na 7 minuten:
Om te checken of dat een beetje een geloofwaardige uitspraak is van Lovell heb ik nog doorgezocht wat er gebeurt als je 'het luik open doet'. Zie de 2e bron voor alle (soms gore) details. Grofweg komt het neer op het onderstaande:

"Na ongeveer tien seconden ervaart het slachtoffer verlies van het gezichtsvermogen en stoornissen van het bewustzijn. De koelende werking van verdamping zal de temperatuur in de mond en neus van het slachtoffer verlagen tot bijna het vriespunt. Bewusteloosheid volgt enkele seconden later. De hersenen zouden onbeschadigd blijven en het hart zal blijven slaan. Als binnen 1,5 minuut onder druk zuurstof wordt toegediend is volledig herstel mogelijk. Zonder ingrijpen in die eerste negentig seconden, zou de bloeddruk zo ver dalen, dat het bloed zou beginnen te koken, en het hart zou stoppen met kloppen. Er zijn geen geregistreerde gevallen van succesvolle reanimatie buiten die grens."

Inderdaad krijg je dus maar 15 seconden bewust mee. Sneller dan welke zelfmoordpil dan ook.

Toegevoegd na 21 uur:
Officiële instanties als NASA ontkennen het bestaan van een zelfmoordpil. Ik kan op internet geen (betrouwbare) bronnen vinden die het meenemen van zelfmoordpillen door astronauten op ruimtevluchten bevestigen.

Dit naast het feit dat de noodzaak voor een zelfmoordpil ontbreekt wijst er op dat het zeer onwaarschijnlijk is dat er inderdaad sprake is van een zelfmoordpil voor astronauten.

Voor 100% zekerheid zul je zelf astronaut moeten worden, dan weet je het. Want ook als je het navraagt bij André Kuipers dan is het mogelijk dat hij erover liegt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing