waarom loopt de stofstaart van een komeet achter de komeet aan?
In principe beweegt een komeet ten opzichte van zichzelf niet. Ten opzichte van de aarde en de zon en andere planeten uiteraard wel. Maar deze staan niet met elkaar in contact anders dan door lege ruimte en zwaartekracht. Immers snelheid is relatief. Ook ondervind de komeet zelf geen wrijving.
Waarom gaat het gas en stof wat in principe vanuit de komeet alle kanten opgaat dan achter de komeet aan? Zou het niet een uitbreidende bol in alle richtingen moeten zijn?
Ik heb het hier dus niet over de plasma staart die onder invloed van de zonnewind van de komeet afgeblazen wordt in tegenoverliggende richting van de zon.
Toegevoegd na 16 uur:
Nogmaals: Ik heb het hier niet over de plasma staart die onder invloed van de zon van de komeet afgeblazen wordt in tegenoverliggende richting van de zon!
De komeet beweegt zich in een vacuüm en spint en tolt. Op diverse plekken in het oppervlak raken stofdeeltjes los en schieten dus in de richting waarin ze toevallig losraken. Deze zouden mijn inziens die kant op moeten blijven gaan en hun snelheid ten opzichte van de komeet vasthouden.
Dit doen ze niet. Ze slepen achter de komeet aan, die dus wat hen betreft niet in een specifieke richting beweegt.
Waarom?
Toegevoegd na 16 uur:
Even een afbeelding toegevoegd van hale bob. Duidelijke zichtbaar zijn de twee staarten (de plasma staart die met de zonnewind mee gaat, en de stofstaart die de komeet in richting volgt)
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.