Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Kunnen wij overleven als een ster ontploft en de gammastraling ons bereikt?

Mijn vragen zijn:
1. Kunnen we dit vantevoren zien aankomen en hoeveel
tijd hebben we dan nog?
2. Kunnen we het dan sowieso nog overleven?

Dit in onderstaande artikel op NU:

Sterrenkundigen van Villanova University in Pennsylvania denken dat de relatief nabije dubbelster T Pyxidis binnenkort het toneel zal zijn van een allesverwoestende supernova-explosie.

En een groot deel van die energie komt vrij in de vorm van gammastraling. Voor alles wat leeft op onze planeet is het te hopen dat het niet zo ver zal komen.

Want zelfs op 3000 lichtjaar afstand kan de uitbarsting van gammastraling verwoestende gevolgen hebben voor de ozonlaag in de aardatmosfeer.

http://www.nu.nl/wetenschap/2155591/nabije-ster-staat-mogelijk-ontploffen.html

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Jullie kunnen rustig gaan slapen.
Allereerst duur het nog zo'n ruwe miljoen jaar voor dat ie klapt. En dan nog eens drieduizend jaar voordat het eerste gamma-straaltje hier is. Aangezien de kracht van de straling afneemt met het kwadraat van de afstand, zal de invloed op aarde niet groter zijn dan een gemiddelde zonnevlek.
Wat een sensatiebakken bij nu.nl!
AWM
15 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

in dat zelfde artikel werd gesproken over de kracht van zo'n ontploffing als je zou bedenken hoeveel atoombommen dat zou zijn die tegelijk zouden detoneren dan kan je je wel voorstellen dat het artikel zich engiszins ongerust maakt lol

wat ik eigenlijk wil zeggen is: nee niks kan een gammaexplosie overleven (ook niet de Praxis)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Nee dan gaan we eraan... Helaas, maar ik zeg je: Het is wel iedereen, of je nu rijk bent of homo, maakt dan niet meer uit, dus het is wel eerlijk...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing