waarom zijn er geen goede satelietfoto's van de noordpool?

heb gehoord dat daar gaten zouden kunnen zijn naar het binnenste van de aarde wel vreemd dat er net geen goede satelietfoto's zijn en dat vliegtuigen er niet overheen mogen vliegen..

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
9.8K

Het beste antwoord

Er waren in vroegere eeuwen wel degelijk serieus bedoelde theorieën over een holle aarde en dat er bij de noordpool een toegang zou zijn. Het idee is populair geworden door het boek van Jules Verne "Naar het middelpunt der aarde". Een spannend verhaal, maar ook niet meer dan dat.
WimNobel
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Je vraag gaat uit van verschillende niet kloppende veronderstellingen.
De satellietfoto's van de noordpool zijn van een kwaliteit die blijkbaar goed genoeg is om te kunnen vaststellen of (zee) ijs smelt of aangroeit.

Daarnaast mogen vliegtuigen al enkele jaren over de noordpool vliegen, waardoor reizen naar Alaska en Hawaii een stuk korter zijn.

"Lange tijd was het voor luchtvaartmaatschappijen verboden om polaire vluchten uit te voeren.

De geopolitieke situatie was daar de hoofdreden van. Immers de Sovietunie liet niet toe om zomaar over haar grondgebied te vliegen. Een bijlkomende reden was gewoon de overlevingskans van passagiers indien het tot een noodlanding kwam."

http://www.ikhebeenvraag.be/vraag/17318
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als er een gat in de aarde zou zitten, zou daar het magma omhoogkomen. Het gat zou dan trouwens recent moeten zijn ontstaan, want er zijn al mensen op de (echte, geografische) noordpool geweest - zie de eerste Bron hieronder.

Dat er geen goede satellietfoto's van de noordpool zouden bestaan, klopt niet. Wat wel klopt, is dat het er veel minder zijn dan van de rest van de aarde. Dat komt doordat het nu eenmaal minder interessant is om de noordpool te fotograferen dan om een bewoond stuk aarde te fotograferen. Ga maar na, wie zou er geïnteresseerd zijn of het morgenmiddag gaat stormen op de noordpool? Terwijl ik dat wel degelijk wil weten voor bijvoorbeeld Utrecht.

Je kunt via de tweede Bron hieronder enkele satellietfoto's van de noordpool vinden.

Dat vliegtuigen niet over de noordpool zouden mogen vliegen, komt hooguit door veiligheidsmaatregelen. Dat heeft dan trouwens niet met de geografische, maar met de magnetische pool te maken. Rond de magnetische pool werkt een kompas niet goed meer, dus voor de veiligheid kun je dat gebied maar beter mijden.

Een commerciële reden om niet over de noordpool te vliegen is dat rond (dus niet boven) de noordpool de straalstroom waait. Vliegtuigen kunnen daarop "meeliften". Als je buiten de noordpool vliegt, bereik je je bestemming dus over het algemeen sneller en met minder brandstofverbruik dan wanneer je de route over de noordpool neemt, zelfs als de route over de pool minder kilometers is.

Dus nee, het verhaal dat jij hebt gehoord is nergens op gebaseerd, en nog eens onjuist ook.

Cryofiel