Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

hoe werkt de oerknal en een zwart gat?

als er achter een zwart gat niets is en er voor de oerknal ook niets was, zou er dan achter dat zwarte gat een oerknal kunnen ontstaan en zouden er positieve zwarte gaten kunnen zijn geweest voor de oerknal? en als het waar is wat stephen hawking zegt, dat niets ook iets is, is iets dan ook niets? en verdwijnt alles in een zwart gat gewoon? ik weet dat dit nogal een hoop vragen zijn, maar ik vind sterrenkunde heel interessant en ik begrijp dit niet zo goed... uitleg?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (3)

Niets = Niets. Meneer Hawking is dan ook van mening dat alles wat in het zwarte gat ingaat, ophoudt met te bestaan en er zal geen bewijs meer zijn dat het er ooit was, andere wetenschappers/kosmologen bestrijden dat juist weer.
alleen de materie waar jij verder meer over wil weten is zo ontzettend complex, dat het werkelijk het vermogen van de mens (om dingen te begrijpen) overschrijdt.

Het raadsel de zwarte gat zal nooit compleet kunnen worden ontleend, vanwege zijn eigenschappen en daarom is je vraag zo moeilijk te beantwoorden.

Maar als je sterrenkunde echt zo interessant vind, dan raad ik je het boek aan "een kleine geschiedenis van alles" het gaat wel over meer dingen dan alleen de kosmos maar het geeft je ook inzicht in deze stof.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat je het niet zo goed begrijpt is logisch...niemand begrijpt het namelijk. Dit onderwerp interesseert me al 23 jaar en ik denk dat de big bang theorie niet klopt. Hoe je het ook wendt of keert, je komt altijd bij een paradox uit.

Ik denk dat bewustzijn de basis is, materie gecreëerd wordt door het universele bewustzijn en dat het feit dat het universum steeds sneller uitdijt een gevolg is van een exponentiële groei in bewustzijn. "Steeds sneller" mag volgens mij worden opgevat als de illusie van tijd.

Ik denk dat de volstrekt (voor ons) onlogische principes uit de kwantummechanica in een andere abstractie ook toepasbaar zijn op het concept van het "universum".
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een zwart gat is geen gat in de ruimte. Achter het zwarte gat is er gewoon de ruimte.
Kijk maar naar ons melkwegstelsel waarin het centrum zich een super zwart gat bevind.

Zwarte gaten bestaan uit een bal verklonterde preonen en
komen in verschillende soorten en maten voor.
Een Super zwarte gat is van het soort waarvan er naar verhouding met de anderen er maar weinig zijn.
Deze zijn bijzonder en komen allleen maar voor in het centrum van sterrenstelsels en wij hebben er ook een.
Deze is niet ontstaan uit een exploderende en uitgebrande ster, maar bestaat al miljarden jaren.
Het is een preonenblok die tijdens de Big Bang in de ruimte geknald is, en nooit meer uiteen is gevallen.
Een klomp preonen ter grote van een voetbal heeft een massa van wel 1000 keer de aarde.

Een zwart gat is óók een hemellichaam.

Hoe de oerknal werkt is echter een nieuwe vraag!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing