Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat is het flikkerende lichtje in de lucht?

Ik loop een ochtenkrantenwijk, en elke heldere ochtend zie ik in het zuiden een lichtje flikkeren in de lucht. Het is evengroot als de andere sterren en ongeveer even helder, maar het heeft een duidelijke flikkering.
Het is geen vliegtuig, want het beweegt niet en het moet ver weg zijn, want na een paar kilometer gefietst te hebben lijkt het niet bewogen te zijn.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (3)

Ik heb even gekeken op stellarium en ik vermoed dat het de ster Fomalhaut is: (alpha Piscis Austrini) is de helderste ster in het sterrenbeeld Zuidervis (Piscis Austrinus).

Dat weet ik niet zeker want ik weet niet hoe hoog het is maar je kunt zelf kijken wat je ziet met het programma wat je hier kunt downloaden. Je kunt je eigen plaats invoeren en de tijd: http://www.stellarium.org/nl/
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoewel ik niet zo matineus ben, vermoed ik, dat je Venus ziet. Het flikkeren ontstaat door storingen in de aardatmosfeer.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kunt als je de mogelijkheid hebt google sky map op je mobiel zetten. Open de app richt je mobiel richting het flikkerende lichtje wat je ziet, en je weet direct waar je naar kijkt. zie google sky als een plattegrond van het heelal. Via gps en een kompas draait het beeld mee..richt je naar de grond zie je wat zich in het heelal bevind aan de andere kant van de wereld. Zelf vind ik het een zeer handige app en zeer gebruiks vriendelijk. Succes :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing