Preonen zijn ongelooflijk zwaar... Hoe kan dit? zie uitleg

Alle stoffen bestaan uit moleculen. Die moleculen bestaan uit atomen. Atomen bestaan uit protonen, neutronen en elektronen. Protonen en elektronen bestaan weer uit quarks. Als je deze ’‘quarks’‘ opbreekt (door mensen nog niet mogelijk) dan krijg je ’‘preonen’‘. Het schijnt dat preonen een enorm grote dichtheid hebben, waardoor ze immens zwaar zijn. Een klomp preonen ter grootte van een voetbal heeft ongeveer het gewicht van de aarde keer 1000. (so i've been told) Hoe kan het dat deze zo zwaar zijn? Stel je breekt een willekeurige stof op zoals hierboven beschreven. Hoe kan het dat de preonen uiteindelijk zo zwaar zijn terwijl hij dat, toen hij één was met de stof, nog niet was?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Die deeltjes hebben dan wel massa, maar alle materie bestaat vooral uit niets. Iets (atomaire deeltjes) maakt op die manier maar ongeveer een 10.000ste tot een 100.000ste van de ruimte die door materie wordt ingenomen uit. Die deeltjes mogen dus best zwaar zijn zonder dat een probleem is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Omdat zelfs dingen die er vrij massief uitzien vol zitten met lege ruimte. Net als het heelal en de sterren zijn preonen *heel* klein ten opzichte van de ruimte ertussen. Met "een voetbal preonen" wordt bedoeld dat ze allemaal tegen elkaar aan zitten. Dat is dus verre van de praktijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Simpelweg omdat de preonen toen net zo zwaar waren. Maar omdat ze zo ongelofelijk klein zijn merk je dat niet als ze in hun normale verschijningsvorm zitten.

Net als een kuub zand met een kilo lood. Het lood weegt een kilo. Haal nu het zand weg en vul dit aan met lood. Die ene kilo lood is nog steeds een kilo lood. Maar in totaal weegt die kuub nu 12250 kilo.

Toegevoegd na 1 uur:
(Preonen zijn sowieso nog hypothetisch...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik snap je vergelijking niet helemaal?! verklaar je nader A.U.B., thnx voor je antwoord!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het gewicht van een preon is niet anders in zijn natuurlijke vorm dan als je ze allemaal op 1 hoop veegt. Ze zijn dan misschien wel zwaar, maar het gewicht veranderd niet.
Vergelijk die kuub zand met een atoom en het lood met de preon. Vervang het lichte zand door de zware preonen en je hebt inderdaad een megazwaar iets te pakken.
Maar het zware onderdeel, dat kilo lood, blijft hetzelfde.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@ minkukels, verklaar je dan ook voor je min als je zelf het antwoord niet weet :-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Misschien snap je het wel, maar je legt het erg warrig uit, zeker door de vergelijking met zand en lood te gebruiken. Er wordt in de originele vraag namelijk niks vervangen. Het gaat wel over een soortelijk gewicht, maar dan alleen van preonen. En het juiste antwoord hoort te gaan over de lege ruimte tussen de atomen.
Vandaar mijn min.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mja, wellicht heb je daar gelijk in.
Waar het mij ook eigenlijk om ging in de vergelijking, is dat het gewicht van preonen niet veranderen. Het leek mij dat de topic starter dacht dat ze zwaarder worden. Dank je wel voor je uitleg, ik zal hier in het vervolg op letten :-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bedankt guys, maar ik dacht aanvankelijk niet dat ze zwaarder zouden worden... wellicht dat mijn vraag idd wel zo overkomt. Prima, de preonen wegen dus hetzelfde als wanneer je ze scheidt. Maar waarom is de stof (neem bv een voorbeeld) dan ongescheiden niet even zwaar als een preon?!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
correctie: tussen haakjes hoort te staan: ''(neem bijvoorbeeld een voetbal)''.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat zoals mjn al aangaf de dichtheid anders is. Hoe hoger de dichtheid van een stof, hoe zwaarder. Weer even het voorbeeld van het lood en zand (heel simplistisch weergegeven). In 1 kuub zand zitten 1000 preonen
in 1 kuub lood zitten 12250 preonen
in 1 kuub preonen zitten 100000000000000000000000000000000000000 preonen
(ongeveer dan he haha) Het is de ruimte die er tussen zit die de dichtheid bepaald.
En aangezien er bij pure preonen niets meer is wat er tussen zit heb je 100% dichtheid.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ah je laatste toevoeging even gemist. Omdat er in de voetbal zelf wellicht (bijvoorbeeld) maar enkele duizenden preonen zitten, en in een voetbal puur van 100% preonen zitten er miljoenen miljarden tig superveel preonen. :-) Vaste stoffen zoals wij die kennen zijn niet zo vast als je wellicht zou denken ;-)
Stel, je breekt een bepaalde hoeveelheid stof als zoals je beschreven hebt.

De preonen die je overhoudt plak je aan elkaar als een 'klomp'. Deze klomp heeft dezelfde massa als je originele hoeveelheid stof, alleen is zijn Volume heel klein, want de oorspronkelijke hoeveelheid materie bestond voor een heel groot deel uit niets.
ρ=m/V
ρoud=moud/Voud
ρnieuw=mnieuw/Vnieuw
Voud>Vnieuw
moud=mnieuw
ρoud<ρnieuw

(ρ=dichtheid
m=massa
V=Volume)

Je nieuwe 'klomp' heeft dus een hele hoge dichtheid.
Als je het Volume van een voetbal van die klomp neemt, wordt de massa zo groot als die van de aarde keer 1000.