Wat zit er in een zwart gat?
Hiermee bedoel ik, wat bevindt er zich achter de horizon van een zwart gat? Vanuit theoretisch oogpunt wordt het inwendige van een zwart gat gemodelleerd als een puntobject (de singulariteit), maar dit is slechts een model.
Daar de Schwarzschildstraal van een zwart gat recht evenredig is met zijn massa kun je uitrekenen dat indien we een bolvolume ten grootte van ons zonnestelsel vullen met lucht van 1 bar, de massa reeds de kritieke massa overschrijdt en er een zwart gat ontstaat. In bredere zin kun je laten zien dat de geschatte massa van ons zichtbare universum groter is dan de kritieke massa gegeven het volume van ons zichtbare universum. Op grond hiervan is het verleidelijk te concluderen dat ons zichtbare heelal een zwart gat is, maar dan wel met een niet-singuliere inhoud.
Wat zijn de meest recente inzichten op dit gebied en is er sowieso een zinvolle uitspraak over te doen? Ik zou mij kunnen voorstellen dat zwarte gaten met niet-singuliere inhoud meetbaar asymmetrische zwaartekrachtvelden voorbrengen. Dit zou betekenen dat er communicatie mogelijk is over de horizon van zwarte gaten, namelijk via virtuele gravitonen.
Toegevoegd na 2 uur:
Omdat de twee zijden van de horizon niet causaal gerelateerd zijn zul je nooit in staat zijn om, met een trip van buiten naar binnen, het inwendige van een zwart gat te "zien". Zie ook het volgende YouTube filmpje voor een illustratie:
http://www.youtube.com/watch?v=eI9CvipHl_c