Wat zit er in een zwart gat?
Hiermee bedoel ik, wat bevindt er zich achter de horizon van een zwart gat? Vanuit theoretisch oogpunt wordt het inwendige van een zwart gat gemodelleerd als een puntobject (de singulariteit), maar dit is slechts een model.
Daar de Schwarzschildstraal van een zwart gat recht evenredig is met zijn massa kun je uitrekenen dat indien we een bolvolume ten grootte van ons zonnestelsel vullen met lucht van 1 bar, de massa reeds de kritieke massa overschrijdt en er een zwart gat ontstaat. In bredere zin kun je laten zien dat de geschatte massa van ons zichtbare universum groter is dan de kritieke massa gegeven het volume van ons zichtbare universum. Op grond hiervan is het verleidelijk te concluderen dat ons zichtbare heelal een zwart gat is, maar dan wel met een niet-singuliere inhoud.
Wat zijn de meest recente inzichten op dit gebied en is er sowieso een zinvolle uitspraak over te doen? Ik zou mij kunnen voorstellen dat zwarte gaten met niet-singuliere inhoud meetbaar asymmetrische zwaartekrachtvelden voorbrengen. Dit zou betekenen dat er communicatie mogelijk is over de horizon van zwarte gaten, namelijk via virtuele gravitonen.
Toegevoegd na 2 uur:
Omdat de twee zijden van de horizon niet causaal gerelateerd zijn zul je nooit in staat zijn om, met een trip van buiten naar binnen, het inwendige van een zwart gat te "zien". Zie ook het volgende YouTube filmpje voor een illustratie:
http://www.youtube.com/watch?v=eI9CvipHl_c
Immers, er bestaat een constante stroom van deeltjes in en uit een zwarte gat, afkomstig van de horizon. Vanaf het oogpunt van het deeltje achter de horizon, bereikt deze het relatief geometrisch centrum in eindig veel tijd.
Voor zijn wederhelft aan de buitenkant van de horizon zou daarvoor reeds willekeurig veel tijd verstreken zijn. De waarnemers buiten de horizon modelleren dit als een bolsymmetrische deeltjesophoping achter de horizon van het zwarte gat. Een dergelijke symmetrische ophoping openbaart zich niet in een asymmetrisch zwaartekrachtsveld, maar spreekt wel het singulier karakter tegen.
- http://www.rug.nl/sciencelinx/blackholegame/home.html
Je kan het op dit moment volgens mij alleen aannemen. Of niet.
"The new finding implies that the universe is instead about 15.8 billion years old and about 180 billion light-years wide." Wel nog steeds binnen de straal van 100 miljard (de biljoenen in jouw reactie moeten trouwens miljarden zijn).
Maar zo te zien ligt het dan vrij dicht bij elkaar; het zou me niet verbazen dat de straal exact overeenkomt met de grens van wel/niet Schwarzschild-straal.
De Schwarzschildstraal is r=2Gm/c^2 met G de gravitatieconstante (ongeveer 6,67*10^-11 [Nm^2/kg^2]), m de massa [kg] en c de lichtsnelheid (ongeveer 3,00*10^8 [m/s])
Met een massa van 10^53 [kg] komt dit neer op r=1,48*10^26[m]=1,56*10^10[ly] en dat is toch aardig in de richting van van die "180 billion" = 1,80*10^11[ly]
Het is niet zo moeilijk om wetenschappelijke artikelen te vinden die menen dat M>>10^53[kg]. In het licht van het voorgaande is een massa in de orde van 10^54[kg] al voldoende om gevaarlijk dicht bij de Schwarzschildstraal in de buurt te zitten.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.