hoe meten ze de de afstand van sterren?
Wat ik me afvraag is hoe ze de afstand tot een ster berekenen. In wetenschappelijke artikelen hebben ze het er altijd over dat een bepaalde ster of sterrenstelsel miljoenen lichtjaren ver weg is. Nu zijn miljoenen lichtjaren in kilometers afstand al lastig, het concept dat je in feite hetzelfde jaren terugkijkt in de tijd vind ik nog moeilijker te bevatten. Maar nu vraag ik me af: Hoe weten ze dat ze zoveel tijd terugkijken, oftewel dat ze die afstand kijken?
Ze kunnen er bij wijze van spreke geen meetlat naast leggen. De manier waarop ik denk dat ze de afstand beredeneren - de ingestelde sterkte van de lens verrekent met de grootte van het object waarnaar ze kijken- kan alleen maar gecontroleerd worden door mensen die dezelfde apparatuur gebruiken als zij. Dus wie zegt dat als zij zeggen dat een sterrenstelsel 400 miljoen lichtjaar ver weg is dit in werkelijk niet 2 miljoen lichtjaar is? Ik bedoel 1 lichtjaar is al zo moelijk te visualiseren, laat staan 400 miljoen. Graag een antwoord, wie het weet krijgt een sticker ;)
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.