Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Is een zwart gat echt een gat in de ruimte-tijd, of alleen een heel diepe kuil ?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.2K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
http://nl.wikipedia.org/wiki/Zwart_gat

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Volgens de algemene relativiteitstheorie is een zwart gat een gebied waaruit niets, zelfs licht niet, kan ontsnappen, vanwege de extreme vervorming van de ruimtetijd door de zwaartekracht van een zeer compacte enorme massa. Rond een zwart gat is er een denkbeeldig oppervlak dat als grens optreedt, de waarnemingshorizon, vanwaar licht nog net aan de zwaartekracht van het zwarte gat kan ontsnappen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Eerlijk gezegd is dit niet helemaal een antwoord op de vraag die ik gesteld heb, maar wel het beste een meest uitgebreide. Toch bedankt !

Andere antwoorden (2)

Een zwart gat is een plek in de ruimte met een onvoorstelbaar en extreem grote aantrekkingskracht waaraan niets kan ontsnappen, zelfs licht niet. Daarom is het zwart.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat heeft dit antwoord te maken met de ruimte-tijd?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De vraag gaat over een zwart gat. Niet over ruimte-tijd.
De vooronderstelling/suggestie van de vraagsteller dat het antwoord iets te maken kan hebben met ruimte-tijd of een diepe kuil laat ik voor zijn/haar rekening.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De vraag gaat wel degelijk over de ruimte-tijd.Of het dan wel een gat is dan wel een kuil is in de ruimte-tijd. Het is dus meer een of vraag. De vraag is niet wat een zwart gat is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgens de richtlijnen van GV is een dergelijke vraag, zoals jij hem interpreteert, niet toegestaan.
De vraag gaat uit van een onbewezen veronderstelling Richtlijnen : De vraag mag niet van een stelling of veronderstelling uitgaan, tenzij deze wordt onderbouwd en de vraag zelf een kennisvraag is.
Beide.
Het is een hele 'diepe kuil' , die een gat vormt in de ruimte-tijd dinges.
Ze zeggen dat het in theorie de mogelijkheid geeft om snel een paar lichtjaren verder te kunnen reizen.

Voorbeeld:
Je hebt een appel en je wilt vanaf het bovenste punt naar de onderste punt.
Dan kan je natuurlijk via de buitenkant gaan maar als er nou een gat van boven naar beneden gaat ( wormgat ) dan bespaart dat tijd en ben je dus sneller bij de onderkant.
Dit is een theorie die ze gebruiken bij oa wormgaten.
Denk dat ze het bij zwarte gaten gebruiken.

Toegevoegd na 1 minuut:
Volgens mij vergis ik me en is het stukje vanaf 'In theorie' tot het einde niet van toepassing op het onderwerp zwart gat maar wel op 'wormgaten'.
Dus denk dat ik die 2 onderwerpen doormekaar gehaald.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding