Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe groot zou een (gemiddeld) zwart gat zijn... meer of minder dan 30 meter?

Toegevoegd na 52 minuten:
(als je alle deeltjes van de aarde samen zou persen kom je ongeveer uit op een bol ter grootte van een tennisbal... De zon heeft pakweg een 100x grotere diameter, dus kom je uit op een bol van 10 meter. Zwart gat is is vele zonnen, dus persoonlijk schat ik 30 meter. Maar ik kan er vreselijk naast zitten!)

Toegevoegd na 4 dagen:
De vraag was eigenlijk meer: in hoeverre is in een zwart gat alles ingestort, zouden daar nog gradaties in zijn?
Een neutronenster is bijvoorbeeld ook al aardig ingedrukt, waardoor het eigenlijk 1 hele grote atoomkern wordt (maar dan nog wel met een diameter van 10 km).
Zwart gat lijkt slechts een stapje verder, wellicht alle quarks etc ook ingedrukt... maar wordt het daardoor net zo'n klein singulier punt als bijvoorbeeld de oerknal ooit was?
(Overigens, tijdens de eerste fractie van de oerknal expandeerde het heelal wel degelijk met een snelheid groter dan het licht...).

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (5)

Bewijs heb ik niet maar 30 meter lijkt me wel erg weinig gezien de enorme zwaartekracht van een zwart gat. Ik gok op 500 keer de aarde.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit varieert ontzettend, maar houd het maar op een paar miljoen kilometer!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zal er nog eens goed naar kijken maar ik denk dat je helemaal niet zo slecht zit met die 30 m.

Ik herinner me ergens zelf iets dat de zon zo groot werd als een luciferdoosje, zal eens kijken of dat klopt

Maar 30 m is zeker beter dan de genoemde grotere afstanden

Toegevoegd na 8 minuten:
Nou ja, dat moet ik dus terug nemen.
Zie de link er bestaan verschillende typen met ERG verschillende afmetingen.

Maar middelzwaar heeft toch wel behoorlijke afmetingen
13 jaar geleden
Een zwart gat is niet zozeer een hemellichaam als wel een gebied in het heelal met een supersterk zwaartekrachtsveld. De zwaartekracht van een zwart gat is hoger dan de lichtsnelheid: je zou sneller dan het licht moeten bewegen om eraan te ontsnappen. Omdat de lichtsnelheid de hoogst mogelijke snelheid is in de natuur, vormt een zwart gat dus een eenrichtingsdeur in de ruimte: er kan van alles in verdwijnen, maar er komt nooit meer iets uit te voorschijn. Als de ontsnappingssnelheid van een zwart gat groter is dan de lichtsnelheid, kan het ook geen licht uitzenden. Daarom is een zwart gat zwart en per definitie 'onzichtbaar'.
Het merkwaardige is dat een zwart gat geen oppervlak heeft. Wanneer materie eenmaal zo sterk wordt samengeperst, is er niets meer dat weerstand kan bieden tegen de zwaartekracht. Normaal gesproken zijn het de elektromagnetische krachten tussen moleculen en atomen die de veel zwakkere zwaartekracht een halt toeroepen, maar bij een zwart gat is niets bestand tegen de allesverpletterende zwaartekracht. De materie stort onder haar eigen gewicht ineen tot een onmetelijk klein punt met een oneindig hoge dichtheid.
Zo'n 'puntmassa' heeft strikt genomen geen afmetingen en geen oppervlak. maar het resulterende zwarte gat is niet oneindig klein. Als de zon wordt samengeperst tot een zwart gat en daarbij ineenstort tot een dimensieloos punt, heeft het zwarte gat toch een straal van anderhalve kilometer. Sterrenkundigen spreken echter niet van een oppervlak, maar van een 'horizon'. Op anderhalve kilometer afstand van het middelpunt is de ontsnappingssnelheid gelijk aan de lichtsnelheid. ben je dat punt eenmaal voorbij, dan is er dus geen weg meer terug. In die zin vormt de horizon de begrenzing van het zwarte gat.
De term 'horizon is heel toepassalijk: omdat er geen straling uit een zwart gat kan ontsnappen, kun je nooit voorbij de horizon kijken. Hoe groter de massa van een zwart gat is, des te groter is de straal van de horizon. De superzware zwarte gaten die zich in de kernen van sommige sterrenstelsels bevinden, hebben afmetingen van vele tietallen miljoenen kilometers.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in het universum heerst ga os daarom denk ik dat er geen gemiddelde is
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing