Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Klopt het dat de opvolger van de spaceshuttle gewoon een simpele capsule zal zijn van de apollo vluchten?

Toegevoegd na 2 minuten:
Is dat niet technologische achteruitgang

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Nee, dat klopt niet. Het is onduidelijk of de opvolger de Orion gaat worden en hoe het programma in elkaar steekt.

De space shuttle komt voort uit een generatie waarbij technologische vooruitgang samen ging met de wapenwedloop. Daarnaast kan je betwisten of de spaceshuttle zo'n technologische vooruitgang was. Het was in mijn ogen meer een heel erg dure ruimtebus.

Momenteel is economie belangrijker, er is niet eens geld voor zo'n programma. Toekomstige missies zullen denk ik vooral commercieel zijn.

Toegevoegd na 14 minuten:
Hoe dan ook, de Orion specificaties geven aan dat deze een stuk kleiner zijn. Het plan was om de Orion te ontwikkelen voor vluchten naar het ISS. De Orion is een stuk lichter, maar ik ben het niet met je eens dat dit een technologische achteruitgang is.

Toegevoegd na 17 minuten:
Het kan nog wel even duren voor de opvolger van de Spaceshuttle er komt. Zeker met de huidige Amerikaanse economie. Wellicht dat ook veel meer samenwerking met andere landen wordt gedaan, wat een in mijn ogen alleen maar vooruitgang zou betekenen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Het vervoer van passagiers naar het ISS wordt nu helemaal overgenomen door de Russische Sojoez, wat in feite een verbeterde versie is van de capsule die al sinds 1967 in gebruik is. Dus in die zin is het antwoord ja.
De Sojoez is wel betrouwbaarder en goedkoper dan de Space Shuttle. Is dat achteruitgang? Moet je zelf beoordelen.
Vergelijk het met de Amerikanen die in het Apollo tijdperk miljoenen dollars uitgaven om een balpen te ontwikkelen die ook bij gewichtloosheid kon schrijven, terwijl de Russen gewoon een potlood meenamen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing