Ik wil graag een sterrenkijker (=telescoop?) kopen. Welk is een degelijk model dat toch ook niet te duur is?

Ik wil meteen iets waar ik jaren plezier kan aan hebben, dat niet al te duur is, en daarom wellicht ook beter tweedehands?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.6K

Het beste antwoord

Prima dat je gaat sterrenkijken. Als je nog aan het begin van deze hobby staat,overweeg dan eerst een tijdje met een goede 7 x 50 verrekijker te werken. Dit kost je weinig, je kunt veel zien en je leert hoe leuk je het echt vind. (Tip: koop een sterrengids en maak werk van je navigatie en houd een logboekje bij)

Als je vind dat je toebent aan een echte sterrenkijker dan zijn hoofdvragen:

- staat ie op een vaste plaats? => Newton/Spiegel, bv Bresser (is relatief groot en gevoelig voor vervoer)

- Wil je hem meenemen? => Cassegrain, bv Meade (compacter maar wel duurder)

Een automatische sterrenvinder is dan ook handig.

Tip: laat je adviseren door een goede, speciaalzaak bij jou in de buurt zoals Polaris in Utrecht of Ganymedes in Amstelveen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Dan is de eerste vraag die je je moet stellen of je een refractor (lenzentelescoop) of een reflector (spiegeltelescoop) wilt hebben. Voor amateurgebruik zijn reflectors meestal handiger omdat ze veel compacter en lichtsterker zijn. Ga je hier maar eens orienteren: http://www.dekoepel.nl/sterrenkijker/
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb er werkelijk geen verstand van, maar de Lidl en Aldi verkopen ze ong 1 á 2 x per jaar. Ik verbaas me altijd weer over de goede kwaliteit van hun producten. Ik weet niet hoeveel haast je hebt? ( en natuurlijk ook helemaal niet of dit echt goede kwaliteit is)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Is een sterrenkijker kopen een wens of een bevlieging ?
Stel U eerst die vraag.
Wanneer het een bevlieging is koop dan een goeie verrekijker ....je zal veel meer plezier beleven aan observaties dan met een goedkopere sterrenkijker.
Wanneer je een 'goeie' sterrenkijker wil kopen...koop dan ineens een goeie (en vooral geen halve speelgoedjes).
Hou er ook rekening mee dat met een sterrenkijker niet zo eenvoudig is als het op het eerste gezicht zou lijken . Wanneer je in het wilde weg kijkt zal je gegarandeerd teleurgesteld zijn.
Je moet een aantal ' technische instellingen' doen en je laat je best begeleiden door goede literatuur en guides .
Er zijn heel goeie tweedehands sterrenkijkers te koop op betrouwbare sites : niet van ebay of zo.....maar op sites van amateur-astronomen : meestal voor een heel scherpe prijs , met vele extraatjes en en goeie uitleg van de eigenaar.

Toegevoegd na 9 minuten:
derde link : heeft soms heel interessante zoekertjes ivm tweedehandsspullen ( wel Vlaanderen)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een dobson telescoop is een goede keuze. Je moet voorjezelf de vraag stellen: wil ik deepsky bekijken, planeten, of ook aardse waarnemingen?

Voor deespky heb je een lichtsterke telescoop nodig. Brandpunt/diameter=F
Hoe lager het getal hoe lichtsterker. Bv F5

Voor planeten heb je een forse vergroting nodig. Hoe groter de spiegel hoe groter de vergroting. Dit staat bij alle telescopen vermeld. bijvoorbeeld: 130 mm dus 130x

voor aardse waarnemingen is de refractor dan weer de beste keuze. Voor deepsky is deze wellicht niet geschikt. Ook voor planeten is deze niet zo geschikt. Voor een gemiddeld goeie refractor heb je al een super goeie reflector.

De dobson is een goede instaptelescoop. dobson 130 p heritage. Bovendien is deze telescoop heel compact, en kwaliteit is gegarandeerd!
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Sterrenkijken met een telescoop is een prachtige hobby. Wel is het vooraf goed te bedenken wat je wil gaan bekijken. Voor de aankoop van een telescoop zijn er ook een aantal aandachtspunten waar je op moet letten:

Wat wil je gaan bekijken? Planeten of ook deepsky objecten ( sterrenhopen en clusters)? Niet ieder type telescoop is geschikt voor het bekijken van planeten of een sterrennevel.

Investeer in een goed statief. Zonder een stevig statief trilt je hele sterrenkijker en dit gaat ten koste van het beeld.

Bij een sterrenkijker is de opening zeer belangrijk. Hoe kleiner de opening van een telescoop hoe minder licht. Weinig lichtinval in je telescoop zorgt ervoor dat je minder van het heelal kunt bekijken.