Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Als ik in de nacht van 12 op 13 augustus vallende sterren wil zien, moet ik dan in een bepaalde richting kijken (oosten, westen, zuiden)?

http://www.astronomie.nl/nieuws/611/perseïden_meteorenregen_op_12/13_augustus_2009.html

Toegevoegd na 1 week:
Bij het sluiten van de vraag: Dank voor de antwoorden!

15 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Ik heb mijn "planisfeer" erbij gepakt ( dat is een schuifbare sterrenkaart ).

De Perseíden vallende sterren hebben hun radiant ( dat is de plek in de hemel waar ze schijnbaar uit lijken te komen) iets boven het sterrenbeeld Perseus . Bij het intreden van de de duisternis op 12/13 augurstus om 23 uur kun je Perseus vinden in het oosten / noordoosten.

Als je naar de Perseiden wilt kijken , dan kan je het beste iets hoger ( dichter bij het zenit ) kijken. Daar staat het sterrenbeeld Casseiopeda . De Perseiden kunnen aan de hele hemel verschijnen , maar zijn het talrijkst bij de radiant ( het punt waar ze uit lijken te komen ) .

In de loop van de nacht verschuift de radiant steeds verder naar het zenit , komt steeds hoger te staan. Daardoor zie je steeds meer meteoren , namelijk ook diegenen die naar de horizon toe lijken te vallen.

Als je gaat kijken is het sterrenbeeld Perseus op de volgende manier te vinden . Zoek eerst Cassiopeia ( dat is een W - vormig sterrenbeeld dat in het oosten staat ) . Dit sterrenbeeld staat al redelijk hoog aan de hemel om 23 uur. Perseus ligt in noordoostelijke richting van Casseiopeda. Maar om veel meteoren te zien kan je het beste gewoon naar Casseiopeda kijken.

De maan komt pas laat op , na elven , en bevindt zich op 13 augustus in laatste kwartier. Verder is het te hopen dat we opklaringen krijgen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

naar boven
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Nee, het maakt niet uit naar welke richting je kijkt, de kans dat je ze ziet is naar alle kanten even groot.
(vertelde zojuist een astronoom op de radio)
AWM
15 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing