Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Kunnen ze de zon als verbrandingsoven gebruiken?

Stel over honderd jaar is de aarde vergeven van afval en we kunnen het niet kwijt. Zou het kunnen om al dat afval naar de zon te schieten en zo te verbranden? Wat gebeurt er met de zon als we dat zouden doen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
849

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Kan inderdaad, maar het kost erg veel energie! Op dezegoede site staan de details (in het Engels):

http://www.scienceforums.net/topic/7677-min-energy-needed-to-launch-to-the-sun/
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Goed idee, de zon merkt het niet. Voordat er daar wat gebeurt moet je heeeel veel zooi erin gooien. (de hele aarde ofzo)

Alleen jammer dat het belachelijk veel energie kost om het afval bij de zon de krijgen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik denk dat het niet eens bij de zon komt, alles is dan al verbrandt
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
JACKD gaf al aan, het kan, maar de benodigde energie maakt het niet rendabel.

Maar je weet niet hoe schaars energie is over 100 jaar. Mischien hebben we dan een nieuwe onuitputtelijke energiebron ontdekt én in productie gebracht, ik noem maar wat, kernfusie. Je weet niet wat de toekomst brengt.

Waarom zou je het trouwens helemaal naar de zon schieten? Venus is veel dichter bij en niemand die er last van heeft als je het daar naar toe schiet.

Daarnaast zou je je kunnen voorstellen dat wij tzt zulke vieze afvalstoffen hebben gemaakt, dat rendabiliteit niet meer de hoogste prioriteit heeft. Letterlijk liever kwijt dan rijk dus.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Cryofiel
13 jaar geleden
Voor Venus moet je wel weer een stuk beter mikken. En wie weet kunnen we Venus ooit terraformeren - lees de ideeën van Carl Sagan over het "bestrooien" van Venus met fotosynthetiserende bacteriën, die in de bovenste (relatief koele) luchtlagen van Venus zouden kunnen blijven zweven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maar stel dat het toch richting de zon wordt gedaan, blijven er dan resten over? Zoals radioactiviteit, gassen wat dan ook....of zijn die zullen die zo miniem zijn dat we er niks van merken?
Cryofiel
13 jaar geleden
Als er al iets overblijft en dus niet in de zon valt, zullen de restanten met de zonnewind worden meegevoerd. Die zonnewind gaat alle kanten op. De restanten zullen dus naar alle waarschijnlijkheid niet in de richting van de aarde worden geblazen, maar elders in het heelal verdwijnen. Het minieme deel dat terug wordt geblazen richting de aarde, is supersterk verdund - je krijgt dan als het ware homeopathisch afval terug, dus dat doet helemaal niets meer. Voor zover er toch een atoompje terug zou komen - dan heb je het over één van onze eigen atomen, die wordt meegevoerd met een zonnewind die van zichzelf al erg radioactief is. Geen probleem, zou ik zeggen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als ik reacties een plus kon geven zou je er een krijgen voor homeopathisch afval. Overigens denk ik niet dat je de zooi op Venus terug zou vinden. De atmosfeer daar is zo gruwelijk corrosief dat het waarschijnlijk het planeet oppervlak niet eens haalt.
Cryofiel
13 jaar geleden
De atmosfeer mag corrosief zijn, daarmee maak je radioactief afval niet minder radioactief. Ik zou niet blij zijn als ik een planeet zou willen terraformeren, terwijl daar flinke hoeveelheden uraniumoxide en plutoniumoxide ronddwarrelen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je kijkt naar de hoeveelheden uranium die van nature in zeewater zitten dan zal je flink wat naar Venus moeten schieten om terraformeren meer onmogelijk te maken dan de planeet zelf al doet. Daarbij zijn er nog wat theorieën dat Venus en Mercurius meer zware metalen bevatten dan de Aarde. En het wordt niet snel zwaarder dan uranium (de meeste gebruikte isotopen van plutonium hebben een redelijk korte halfwaarde tijd en worden al snel uranium). Ik vraag me af of we wel genoeg uranium kunnen delven uit de Aardkorst om echt een significant verschil te kunnen maken op Venus.
Cryofiel
13 jaar geleden
Ik dacht aan de radioactiviteit van uranium. Als we spullen de ruimte in willen schieten, dan zullen het significante hoeveelheden zijn - kleine hoeveelheden kunnen we namelijk op aarde wel ergens kwijt. Als je ziet dat de vrij kleine hoeveelheid materiaal die bij Tsjernobyl vrijkwam al tot massale problemen leidde in een groot gebied, kan ik me voorstellen dat een veel grotere hoeveelheid radioactiviteit die je over een planeet uitstrooit, voor grotere problemen zal zorgen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat zal afhangen van de termijn en hoe en waar het neerslaat. Van nature zit er uranium in de grond en in het zeewater. Alleen niet in concentraties waar we last van hebben. En uiteindelijk is de hoeveelheid die we gebruiken niet bijzonder groot. Zeker als je gaat kijken naar de hoeveelheid erts nodig is voor zelfs maar een kilo uranium. Op de schaal van een complete planeet verspreid zijn die concentraties niet noodzakelijk meetbaar hoger dan je mag verwachten van een planeet als bv Venus. Zou je er nl een Aarde achtige planeet van willen maken dan zal je ook forse oceanen nodig hebben. En rivieren en regen. Tegen de tijd dat je projectje klaar is mag je er van uit gaan dat iig een fors deel diep in de bodem is verdwenen of is opgelost in je oceanen. (Je zou daarbij ook moeten kijken naar wat je redelijkerwijs als oceaan en wat als land over zou houden en die balans lijkt nogal hard richting oceaan te gaan.) Ik ga het idee overigens niet goedpraten. Het gaat mij er meer om in hoeverre de hoeveelheden die wij hier produceren idd een significante toename in concentratie zouden veroorzaken op een planeet als Venus gegeven dat de planeet hoogstwaarschijnlijk zelf al redelijke hoeveelheden zware elementen bevat en de verspreiding over langere termijn over de gehele planeet. Gegeven de hoeveelheden die al in onze oceanen terecht zijn gekomen en het gebrek aan aanwijzingen voor een meetbare toename van de concentratie in zeewater en gegeven hoeveel turbulenter Venus is weet ik nog zo net niet of je idd wel een meetbare vervuiling overhoud op de langere termijn die in staat zou zijn om zoiets geavanceerd (laten we eerlijk zijn: tegen de tijd dat we dat kunnen dan hebben we al redelijk wat milieuproblemen overwonnen) als terraformering te kunnen verstoren. Bedenk dat alle uranium die we gebruiken al miljarden jaren in de Aardkorst zit. Het is meer een kwestie van concentratie dan van absolute hoeveelheden.
Cryofiel
13 jaar geleden
Interessante gedachten. Ik denk dat het er vooral van af zal hangen, wat er met het verstrooide uranium gebeurt. Zal het zich over de hele planeet verspreiden? Zal het zich bij voorkeur hechten aan bepaalde mineralen die bij voorkeur aan de oppervlakte blijven? Die vragen durf ik niet te beantwoorden.
Transport wordt wat duur. Zeker in de hoeveelheden die wij als mensheid produceren.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
-De zon als verbrandingsoven?
-In principe kan tegenwoordig alles zou je denken, maar dit is om vele redenen voor ons niet haalbaar.
-De zon zelf lacht zich al kapot bij de gedachte dat wij hem misschien zullen storen met onze rommel.
-Als je bedenkt dat wij alleen al in Nederland samen ruim 5 miljard kilo afval weggooien, dan moet het toch al duidelijk zijn dat dit niet alleen organisatorisch, maar ook financieel onmogelijk is.
Het buiten de dampkring brengen van deze pakketten zorgt dan ook nog voor meer vervuiling dan dat we willen katapultiseren naar de Sunway.

-Helaas is de vraag niet wat we beter kunnen doen i.p.v. onze aardse elementen af te stoten naar de ruimte. We zijn nu al meer de ruimte aan het vervuilen dan men beseft.

DOEN! Heel enkele voorbeelden:
-Al het keukenafval tot bodemverbeteraar maken.
-Wegwerpluiers verbieden. Deze belasten het milieu 7x hoger dan wasbare luiers (ook rekening gehouden met energie- en waterverbruik). Zo zijn er nog genoeg te bedenken.

Maar nu de gevaarlijkste:
-Kerncentrales moeten hun gebruikte splijtstof recyclen. De berg radioactief-afval wordt daarmee op de wereld enorm verkleind. Daarnaast zou veel kernafval slechts enkele honderden jaren gevaarlijk blijven i.p.v. honderdduizenden jaren.
-Zo is men al beter op weg, en naargelang de tijd vordert vinden we ook hier nog de verbeteringen en oplossingen voor. Met besef en goede wil is nog steeds alles mogelijk! Een flinke schop onder onze gemakszucht doet wonderen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee , men weet niet wat voor effecten het zou hebben op de zon. Men moet vermijden de zon te beschadigen want dat zal ook gevolgen hebben voor onze planeet. een externe verandering is een interne verandering in onze planeet!

Tevens zal het uiteindelijk te duur zijn om iets naar de zon te sturen want dat is redelijk ver. Men zou het naar Venus sturen(veel dichter natuurlijk) en dat kan minder kwaad aangezien dat dat planeet waardeloos is want het heeft niets dat een voordeel is voor ons.

Op de zon zou bevoorbeeld hevige branden ontstaan en grote stralingen uitstralen op ons dat misschien gevolgen heeft! Of het kan ervoor zorgen dat de zon op verschillende plaatsen verzwakt.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
vind je het zelf ook niet een beetje zonde om grondstoffen te verspillen.?? recyclen lijkt me veel verstandiger. ook grondstoffen raken ooit eens op. het begint nu allemaal al op te raken.

alles kan hergebruikt worden. en al helemaal in de toekomst.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding