Worden draaikolken sterker of zwakker als men van pool naar evenaar reist?
Op het noordelijk halfrond draaien draaikolken tegen de wijzers van de klok in en op het zuidelijk halfrond met de wijzers van de klok mee. Dan zouden er logischerwijs op de evenaar zelf geen draaikolken moeten zijn. Is dat zo? En hoe is het dicht bij de evenaar aan weerzijden daarvan? Draaien die zacht of hard? Draaikolken komen in zee voor, maar ook aan de wastafel.
Toegevoegd na 20 uur:
De meesten zeggen zwakker. De laatste die ik gelezen heb, zegt, voor zover ik begrepen heb, sterker. Dat lijkt mij ergens wel logisch. De aarde moet bij het in 24 uur om de as draaien op de evenaar een grotere afstand afleggen dan op de polen. Dus de draaiing op de evenaar is veel sneller dan op de polen. Als het zo is, dat de draaikolken van pool naar evenaar steeds sterker worden, hoe is het dan precies op de evenaar? Als men de evenaar van noord naar zuid passeert, gaan die kolken ineens naar rechts draaien i.p.v. naar links. Bij de evenaar moet het dan op zijn sterkst gaan. Hoe gaat de overgang precies op de evenaar? Plotseling van sterke kolken naar helemaal geen kolken en direkt daarna weer sterke kolken?
Toegevoegd na 20 uur:
Ook geschikt voor de subcategorie natuur- en scheikunde.
Toegevoegd na 20 uur:
Ook geschikt voor de subcategorie ruimtevaart & sterrenkunde
Toegevoegd na 2 dagen:
Ik zet de vraag nu in de categorie natuur- en scheikunde.
Toegevoegd na 6 dagen:
Meer goed gefundeerde antwoorden, maar wel tegenstrijdig. Wat is nu het ware antwoord?