Dat is onduidelijk. Het gebied was tot 1949 onderdeel van het Brits mandaatgebied Palestina'en werd in 1948 door Jordanië veroverd en daarna geannexeerd, een actie die niet door iedereen werd erkend. In 1967 werd de westelijke Jordaanoever bezet door Israel. IN 1994 kwam het onder Palestijns zelfbestuur en werd het onderdeel van een Palestijnse staat die echter ook niet door alle landen is erkend. En dat is slechts een korte samenvatting die een aantal nuances mist, en waar kortom, niet iedereen het mee eens zal zijn.
een maand geleden
De Westelijke Jordaanoever of de Westoever is een gebied in het Midden-Oosten. Het gebied tussen de stad Jeruzalem en de Jordaan. Samen met de Gazastrook maakt de Westelijke Jordaanoever onderdeel uit van de Palestijnse gebieden. De Westelijke Jordaanoever veel groter dan de Gazastrook, maar is niet volledig in handen van de Palestijnse autoriteiten. Een gedeelte van de oever wordt door Israël bestuurd, wat tot conflicten tussen de Palestijnse en Israëlische overheid leidt. Het gebied speelt dan ook een rol in het Israëlisch-Palestijns conflict.
een maand geleden
Nee. De Westelijke Jordaanoever ligt niet in Jordanië. Alleen in de periode 1948-1967 maakte dit gebied deel uit van Jordanië; waarbij de stad Jeruzalem verdeeld was tussen Israël en Jordanië.
De Westelijke Jordaanoever (ook Cisjordanië genoemd) maakte tot 1947 deel uit van het Mandaatgebied Palestina (het huidige Israël/Westelijke Jordaanoever/Gaza). Dit gebied was omringd door Syrië, Transjordanië en Egypte; het huidige Libanon maakte deel uit van Syrië.
Bij het VN-verdelingsplan van 1947 werd de Joodse staat (Israël) gesticht. De Westelijke Jordaanoever werd samen met Gaza en Galilea: Palestijnse staat.
Na de Eerste Arabisch-Israëlische Oorlog (1948) behoorde de Westelijke Jordaanoever tot Jordanië.
Na de Zesdaagse Oorlog (1967) bezette Israël de Westelijke Jordaanoever.
Sinds de Oslo-akkoorden van 1993 bestaat de Westelijke Jordaanoever zowel uit gebieden onder Israëlisch bestuur als gebieden onder Palestijns gezag. In 2004 besloot Israël een honderden kilometers lange muur om de Westelijke Jordaanoever te bouwen.
Bron: Atlas van de wereldgeschiedenis (Atlas historique mondial), 2021); uitg. Nieuw Amsterdam
een maand geleden
ronron1212
een maand geleden
@SentWierda de gaza strook is iets anders dan de westoever
De Gazastrook ligt gescheiden van de Westelijke Jordaanoever en is daarmee een Palestijnse exclave. Het grenst aan Israël, Egypte en de Middellandse Zee en heeft een drietal grensovergangen met deze twee buurlanden. Het is voor Gazanen sinds 2000 niet mogelijk om het gebied per vliegtuig of boot te verlaten, waardoor ze op de landgrenzen aangewezen zijn om de Gazastrook te verlaten.
ronron1212
een maand geleden
https://nl.wikipedia.org/wiki/Gazastrook
SentWierda
een maand geleden
In mijn antwoord staat dat tot 1947 én de Westelijke Jordaanoever én Gaza deel uitmaakten van het Mandaatgebied Palestina.
ronron1212
een maand geleden
@SentWierda dat kan maar de gebieden liggen ver uit elkaar en niet naast elkaar.
ronron1212
een maand geleden
@SentWierda
https://www.startpagina.nl/v/maatschappij/politiek-overheid/vraag/65443/gazastrook-westbank-bezette-gebieden/