Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Is Curaçao een land?

Ik dacht altijd dat Curaçao een eiland was dat tot Nederland behoorde, maar ik hoor telkens mensen die wat anders zeggen. Curaçao bestaat kennelijk uit meerdere landen? Maar behoort Curaçao dan nog wel tot Nederland? Ik begrijp het niet meer.

Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Door de opheffing van de Nederlandse Antillen op 10 oktober 2010 bestaat het Koninkrijk der Nederlanden uit vier landen: Nederland, Aruba, Curaçao en Sint Maarten.
Met een ‘status aparte‘ binnen het Koninkrijk is Curaçao een autonoom land. Het heeft een zelfstandig bestuur en is niet meer afhankelijk van Nederland. Nederland ondersteunt het vooralsnog bij het laten functioneren van de nieuwe landsorganisatie.
SimonV
4 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Met het onbewoonde eiland Klein Curaçao is Curaçao een land binnen het Koninkrijk der Nederlanden. Het Koninkrijk der Nederlanden bestaat uit vier landen: Nederland, Aruba, Curaçao en Sint Maarten.

Sinds 10 oktober 2010 is er heel veel veranderd in de staatkundige indeling van het Koninkrijk. De Nederlandse Antillen bestaande uit zes eilanden zijn toen opgeheven. Aruba, Curaçao en Sint Maarten werden landen binnen het Koninkrijk. De eilanden Saba, Sint Eustasius en Bonaire (ook bekend als de BES-eilanden) zijn vanaf dat moment als 'bijzondere gemeenten' opgenomen in het moederland als Caribisch Nederland.
Alle eilanden samen, dus inclusief Aruba, Curaçao en Sint Maarten, heten op hun beurt weer het Caribisch deel van het Koninkrijk der Nederlanden.
Toegevoegd op 17 november 2020 09:04: tekst
4 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing