Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Is Holland en Nederland hetzelfde land?

Mijn zoon zegt dat Holland en Nederland hetzelfde land is. Ik heb er al dagen ruzie over en ben van mening dat Holland een ander land is dan Nederland. Holland is volgens mij het land waar de koning woont, Amsterdam enzo. En Nederland is het land waar Sluis enzo ligt. Wie heeft het bij het rechte eind?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Nee, maar er wordt wel vaak hetzelfde bedoeld.

http://www.lexiophiles.com/nederlands/holland-of-nederland

Laten we beginnen met de goede term, Nederland. Dit is de juiste benaming voor het land en wordt ook officieel gebruikt. Wanneer je over Nederland spreekt, heb je het over alle twaalf provincies. Holland is slechts de naam voor een klein deel van het land. Alleen de twee meest westelijke provincies, Noord-Holland en Zuid-Holland, maken deel uit van Holland. De rest van het land kan eigenlijk niet met Holland omschreven worden, alhoewel dat wel vaak gebeurd. Vooral in de internationale wereld is de term Holland gebruikelijker als Nederland. Mensen uit de oostelijke en zuidelijke delen van het land zijn soms enigszins geïrriteerd over de term Holland, omdat het alleen het bovengenoemde deel beschrijft. Voor hen is Hollander of een scheldwoord, als ze spreken over mensen die in het westelijke deel wonen, of ze voelen zich beledigd, als ze zelf als Hollander worden aangesproken.

Holland is dus maar een klein deel van Nederland , maar wel het meest belangrijke deel. In de twee provincies leven 6 miljoen mensen (16.5 miljoen mensen in het gehele land) en daarmee is het één van de meest dichtbevolkte regionen in Europa. Veel mensen leven in dit deel, omdat het het economische, politieke en culturele centrum van het land is.

Het gebruik van Holland en Nederland is echter niet zo strikt, vooral omdat de Nederlanders zelf de twee termen naast elkaar gebruiken en dan altijd het hele land bedoelen. Zelfs bij zoiets patrotisch en emotioneels als voetbal gebruiken we Holland veel vaker dan Nederland. Onze nationale aanmoediging om onze oranje geklede helden te ondersteunen is ´Hup Holland Hup´, omdat het zo´n mooie alliteratie heeft. ´Hup Nederland Hup´ klinkt toch een stuk minder leuk.

Toegevoegd na 10 minuten:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Holland zegt:

De naam wordt in het buitenland vaak als metonymia voor geheel Nederland gebruikt, hoewel dit onjuist is.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

In veel talen heet Nederland 'Holanda' of 'Holandia' of iets in die geest. Hoewel de naam maar op 2 provincies van toepassing is zeg ik in het buitenland nooit dat ik uit Nederland kom maar uit Holland, anders kijken ze je niet begrijpend aan. De naam Holland wordt door de meeste mensen begrepen alhoewel een opa in Kriva Palanka (Macedonië) tegen mij zei "Holland? Zo'n land bestaat niet". Hij had er nog nooit van gehoord; van Nederland trouwens ook niet. Amsterdam dan probeerde ik; ah nu wist hij het. Amsterdam ja, dat lag in Amerika.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De vrede is ver weg, als je om dergelijke futuliteiten zo'n probleem maakt.
In feite heb zoon en moeder alle bij een beetje ongelijk en een beetje gelijk. In de antwoorden is duidelijk aangegeven, dat Holland en Nederland vaak met elkaar verhaspeld worden. Noord Holland en West Friesland liggen in de zelfde provincie maar het westen van Friesland ligt niet in Noord Holland. Dit om het eenvoudig te maken. Met Nederland wordt het land in Europa bedoeld bestaande uit 12 provinciën.
Het Koninkrijk der Nederlanden omvatte ook ooit de voormalige gebieden overzee zoals de ABC eilanden en Saba, Eustacius en St.Maarten, Suriname en Nederlands-Indië . Zie wikipedia verder onder Koninkrijk der Nederlanden.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing