Hoe wordt een geschikte plek voor schaliegaswinning uitgekozen?
Ik vraag mij af hoe gasindustriebedrijven beslissen waar zij (proef)boringen willen gaan doen naar schaliegas. Waaraan moet de locatie voldoen? Ik neem aan dat er in Nederland al zo ongeveer bekend is op welke plekken schaliegesteente is. Dan weten gasindustriebedrijven dus ook waar ze ongeveer zouden kunnen gaan boren. Maar dan kiezen ze vervolgens één plek daar in het schalieveld uit. Zijn er bepaalde eisen aan deze plek? Dus bijvoorbeeld zoveel km verwijderd van dorpen en steden, zo laag mogelijk (zodat ze minder diep hoeven te boren) enz. En wordt er eerst nog seismisch onderzoek gedaan, voordat een geschikte boorlocatie wordt uitgekozen?
Dit zijn een beetje veel vragen, maar ik kan het niet op internet vinden. Telkens wordt er pas uitgelegd nadat de boorvergunning is verleend, maar ik wil het proces dus graag weten voordat de boorvergunning is verleend ;)
Ik raadt je van harte aan om exact deze vraag te stellen aan de personen die de vergunningen verlenen. Je vindt hun nummers hier (onder vergunningen en Omgevingsvergunning/Wabo). Zeg gewoon dat het voor je 5v AK werkstuk is.
http://www.nlog.nl/nl/contacts/contacts.html#Omgevingsvergunning
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.