Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (5)

Er zijn zoveel verschikkende demografische zwaartepunten. Een ervan is dat in Amsterdam de bewoners wonen van alle steden. Logisch. Dus je moet je vraag wel specificeren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk bij het Gelderse Putten. Dat is het geografische midden. Volgens mij staat daar ook een aandachtsteken.

Toegevoegd na 14 minuten:
Voor demografische midden moet je denk ik westelijker zijn. Volgens mij zit je dan niet verder dan Utrecht. Dan is de stad Utrecht m.i. het demografisch zwaartepunt.

Toegevoegd na 16 minuten:
"niet verder dan Utrecht" moet zijn "niet ver van Utrecht".
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De randstad of meer specifieker: het noorden van Zuid-Holland als je in de afbeelding bekijkt heb je daar het zwaartepunt demografisch (kwantitatieve aspecten van de bevolking) gezien.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je het over het demografische zwaartepunt hebt, hangt het er maar net van af op welke schaal je het bekijkt. Demografie heeft te maken met 'bevolkingsaantallen'. Als je dus het dichtst bevolkte plekje van Nederland vindt, heb je het demografische zwaartepunt te pakken.

Maar wat is dan het dichtst bevolkte plekje? Is dat een hele hoge flat met kleine appartementjes waar dus heel veel mensen in wonen, is dat een stadswijk? Een stad? Een aantal steden bij elkaar? Een hele provincie?
Je zult dus inderdaad specifieker moeten zijn in je vraagstelling.

Over het algemeen wordt de Randstad genoemd als dichtst bevolkte deel van Nederland. Dat zou je dus het demografische zwaartepunt kunnen noemen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het demografische zwaartepunt van Nederland (= het middelpunt van alle Nederlanders oftewel alle huishoudens) is nabij Zeist.
Dit demografische zwaartepunt is in 2022 berekend door geograaf en technisch consultant Leon van der Meulen (Rijksuniversiteit Groningen). De basis voor de berekening is de Basisregistratie Adressen en Gebouwen.
Bron: Quest, nr. 13, 2022 (nov. 2022); pag. 68.
2 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing