Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Over miljoenen jaren geen donker meer?

In ons aardrijkskunde boek staat dat het licht van onze dichtstbijzijnde ster (de zon) er 8 minuten over doet om bij de Aarde te komen. Daaronder staat dat andere sterren zó ver weg staat dat het miljoenen jaren duurt voordat dat licht bij ons kan komen. Daardoor kwam ik op het volgende: Als over miljoenen jaren het licht van die sterren bij onze aarde is (en aangezien de hele aarde omringt is door sterren) is het nooit meer donker.

Ik vroeg dit aan mijn aardrijkskunde docent en zij zei dat ze het niet wist.

Hoe denken jullie hier over?

Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
696

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (5)

Het feit dat we sterren kunnen zien, betekent dat het licht van die sterren hier al is. Het is dus niet zo, dat het licht van die sterren op aarde net zo fel is als het licht van de zon.

Toegevoegd na 3 minuten:
De stipjes die je ziet, zijn dus het licht dat miljoenen jaren onderweg geweest is. Het kan zelfs zo zijn dat de sterren die je nu ziet, al heel lang niet meer bestaan. Je kijkt dus eigenlijk min of meer terug in de tijd.
(Lees meer...)
12 jaar geleden
Goede redenatie!

ALS het heelal oneindig groot zou zijn, en ALS het hele heelal redelijk gelijkmatig gevuld zou zijn met sterren, zou je inderdaad gelijk hebben.

Het licht van een ster die twee keer zover weg staat is weliswaar vier keer zo zwak, maar dat wordt gecompenseerd door het feit dat er (onder bovengenoemde voorwaarden) op de dubbele afstand vier keer zoveel sterren zouden staan. Netto zou dat elkaar precies opheffen.

Al lang geleden is daarom geconcludeerd dat het feit dat het 's nachts donker is, ons vertelt dat ofwel het heelal niet oneindig groot is, ofwel de sterren niet gelijkmatig over het heelal zijn verdeeld - of beide, natuurlijk.
(Lees meer...)
Cryofiel
12 jaar geleden
Cryofiel
12 jaar geleden
Tja, die minnen. Die zijn er, dat is het enige dat zeker is. Waarom ze er zijn? Niemand die het weet. Is mijn antwoord onduidelijk? Zou kunnen, maar stel dan gewoon een vraag ter verduidelijking. Is mijn antwoord fout? Zou kunnen, maar leg dan even uit hoe het wel zit. Is mijn antwoord ongewenst? Dat lijkt inderdaad de meest waarschijnlijke verklaring, maar ook dat blijft een gok. Is het een wraak voor een tekst die ik elders heb geschreven? Ook dat zou best kunnen, maar ook dat zullen we nooit weten. -- Om een lang verhaal kort te maken: zolang we alleen maar kunnen zien *dat* die minnen er zijn, maar geen idee hebben *waarom* ze er zijn, heeft niemand er iets aan. Echt, er is niemand die er ook maar iets mee kan. Dat betekent dat zulke minnen betekenisloos zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@ viridiflavus: Bedankt dat je het leuk vind dat ik er op kom, maar bedoel je met ''oude paradox'' dat deze vraag al vaker is gesteld aan en door wetenschappers?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Lijkt me een leuke show. Ik ga er maar eens goed voor zitten!
Cryofiel
12 jaar geleden
@viridiflavius, dank voor je zoekwerk. Ik wist dat het een oude paradox was, maar ik wist echt niet meer welke naam (Olbers dus) daar bijhoorde. Wat je in de tweede helft van de reactie beschrijft, dat ken ik dan wel weer van naam: dat heet de Big Rip. Als je daarop zoekt vind je een boel informatie. Bijvoorbeeld op Wikipedia:
http://en.wikipedia.org/wiki/Big_Rip Of, veel beperkter maar wel in het Nederlands:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Big_Rip
Waarschijnlijk ontstaan er nog steeds nieuwe sterren, waarvan het licht ons nog moet bereiken.
Maar dat zal niet de totale hoeveelheid licht zo veel doen toenemen,dat het 's nacht licht zal worden.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Uw redenering klopt wel .....eigenlijk zou het nu ook reeds licht moeten zijn ....al was het maar omdat letterlijk heel
onze zichtbare hemel vol zit met sterren.
Maar het is niet zo.....wij zien vooral veel donker (dat zal in de toekomst waarschijnlijk niet veranderen.
Hoe dat komt weten de wetenschappers momenteel niet...die vraag is al vele malen gesteld op wetenschappelijke fora.
Wetenschapper hebben zoals meestal wel een uitleg ...die misschien iets kan onthullen . Een stelling is dat het licht nog niet de tijd gevonden heeft om het ganse heelal te bereiken en zodoende .... nog niet de tijd heeft gevonden om het heelal op te klaren...dat zegt dan wel iets over de uitgestrektheid van het heelal.

Toegevoegd na 23 minuten:
In de toekomst niet veranderen? Omdat het heelal zich uitbreidt met een snelheid groter dan het licht : dus geen verzadiging.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een snelheid groter dan het licht? Weet je 't zeker?
Omdat onze zon relatief dichtbij de aarde staat, komt veel licht ervan op aarde en is het dus ook (overdag) gewoon licht. De sterren staan echter veel te ver weg om een verschil te kunnen maken, ook al zijn er nog zoveel sterren. Daarom is het 's nachts ook nauwelijks licht. Het is ook niet zo dat over miljoenen jaren het opeens veel lichter wordt op aarde omdat het licht van die sterren dan de aarde bereikt, want het licht dat nu de aarde bereikt komt ook van sterren die miljoenen jaren geleden nog bestonden. Er zal altijd ongeveer evenveel licht binnenkomen van sterren. Je zult dus geen verschil merken.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding