Wat doet de nieuwe vulkaan bij El Hierro?
Vlak naast het Canarische eiland El Hierro is een nieuwe vulkaan ontstaan. Vlak voor ik op vakantie ging hoorde ik daar veel over.
Nu vind ik nauwelijks nog informatie, behalve een lokaal blaadje waarin geëvacueerde omwonenden zeggen dat ze hopen dat die vulkaan zich snel ontwikkelt - dan zijn ze tenminste van de onzekerheid af. Maar dat blaadje is al meer dan een week oud.
Wat is op dit moment de situatie omtrent die vulkaan, en wat zijn de verwachte ontwikkelingen voor de komende tijd?
De vulkanische uitbarsting op de oceaanbodem uit de zuidelijke kust van El Hierro is afgenomen in intensiteit. Zich nog steeds voordoet op de zeebodem lava en dampende lava rotsen te bereiken de oppervlakte, maar trillingen en aardbevingen zijn duidelijk terug gegaan. Op dit moment lijkt het niet meer nieuw magma uit oplopende de mantel. Echter, is de helling van het vulkanische eiland toe in vele plaatsen, wat suggereert dat magma nog in de magmakamer. Of en waar het zal komen is onzeker. http://vulkane.net/blogmobil/?p=3446
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.