Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe en wanneer ontstaan jonge en oude gebergten?

Moet morgenochtend uit gaan leggen hoe en wat, iemand zin om te helpen? :)

Ik ken de basis wel, maar het zou handig zijn als iemand mij in duidelijke taal goed kan uitleggen hoe het in elkaar zit!

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3.9K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik kan toch vragen of iemand mij het wil uitleggen?
De meeste mensen zijn daar beter in dan een halve bladzijde in mijn boek.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Gebergtevorming wordt ook orogenese genoemd .
Behalve vulkanische gebergtes , die door uitvloeien van lava , magma en puin gevoed worden of omhoog geperst ...zijn er nog twee belangrijke manieren van gebergtevorming : een eerste gebeurt op breuklijnen waar horsten naar omhoog worden geduwd en slenken naar beneden (bijv: Vogezen)
Een tweede en meest voorkomende is het gevolg van botsen van tektonische platen (bijv. Alpen)
Oude gebergten zijn ook op zo’n manier ontstaan ,maar zijn door tektonische verschuiving en door erosie al veel afgeplat.
Als we de Ardennen en de Eifel als voorbeeld nemen zien we dat het gebergte door tektonische verschuiving onder het wateroppervlak kwam te liggen (men ziet dit aan de zeediertjes en kalkrichels in he voorgebergte…>tussen Condroz en Famenne.
Door het ontstaan van de Alpen (en ook Pyreneeën , Kaukasus en Himalaya) door het botsen met platen van het oude Gwondana en India met de Laurazische plaat : zijn de Alpen gegroeid en met hen zijn de aangrenzende oude gebergten , die onder de zeespiegel lagen mee naar boven gekomen
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding