Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoeveel inwoners wonen op 1 vierkante km als je spreekt van "dichtbevolkt"?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
8.9K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goeie vraag. Ik begrijp dat een gebied niet altijd wordt gelabeld als dicht of dunbevolkt. Ik hoop dat mijn antwoord helpt.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

In Nederland is Randstad dichtbevolkt .... Of net over de grens : Het Roergebied , Greater London , De Vlaamse Ruit , Het industriegebied rond Manchester…. allemaal gebieden met méér dan 800 inwoners per vierkante kilometer.
Nederland , Bangla Desh , Zuid -Korea , Vlaanderen , Singapore en zo zijn dichtbevolkte landen met meer dan 350 inwoners per vierkante kilometer.
Dit is louter het aantal mensen per vierkante kilometer en houdt geen rekening met andere criteria , zoals vervuiling , voedselvoorziening en zo.
Vanuit West Europese oogpunt zou je vanaf 200 à 300 inwoners /km² van dichtbevolkt kunnen spreken , maar niet van verstedelijkt gebied.
In Australië zou at veel lager liggen.( Drenthe en Zeeland zijn vanuit Nederlands oogpunt minder dicht bevolkt , moesten die provincies in Australië liggen zouden ze daar vinden dat ze dicht bevolkt zijn)
Vanaf ongeveer 800 inwoners spreekt men van verstedelijkt gebied.
Maar dat zijn ‘geen’ absolute cijfers.
Een land kan plaatsen hebben die zeer dicht bevolkt zijn en andere waar bijna niemand woont : voorbeeldje Egypte met de dichtbevolkte Nijldelta (nog geen twintigste van de totale oppervlakte ) , de rest van het land is bijna leeg. Samen heeft Egypte een bevolkingsdichtheid van ongeveer 85 i/km².
Barbados , Java , delen van Bangla Desh ,de Gangesvallei zijn dan weer overbevolkt ... en dan houdt men wel rekening met criteria ... als voedselvoorziening ,drinkwater en zo.
De Aarde heeft 142.500.000 km² land (Antarctica en woestijnen inbegrepen) , heeft bijna 7.000.000.000 inwoners: dan zou de gemiddelde bevolkingsdichtheid van alle continenten samen ongeveer 20 inwoners per kilometer zijn….maar dat heeft alleen maar waarde voor statistieken , want de mensen wonen niet in het hooggebergte in de woestijn en aan de polen)
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
bedankt!

Andere antwoorden (3)

ik zou zeggen, meer dan 150 mensen per vierkante km
(weloverwogen gok)

Toegevoegd na 11 minuten:
Hm misschien moet ik mijn antwoord iets naar boven bijstellen, zie bijgaand lijstje van de top 10.
Maar ik wist dat wij op ca 400 zaten en dat dit behoorlijk hoog is, Ok ik maak er > 200/km2 van
(Lees meer...)
14 jaar geleden
Als ik het goed begrijp na het lezen van bijvoorbeeld de pagina op wikipedia over de bevolkingsdichtheid. Dan wordt er gekeken naar een land als er gekeken wordt naar de bevolkingsdichtheid. En dan wordt er voornamelijk gekeken naar het gebied met de meeste inwoners per vierkante kilometer van dat land. Dat gebied dat de meeste inwoners per vierkante kilometer heeft is dan dichtbevolkt.

Als je vervolgens kijkt naar het gebied met de laagste bevolkingsdichtheid dan kun je een schaal maken van alles ertussen in. Volgens mij zijn er geen getallen die aangeven of een gebied wel of niet dichtbevolkt is. Maar mij lijkt het dat een bevolkingsdichtheid hoger dan het getal tussen de hoogste en laagste bevolkingsdichtheid van het betreffende land zit, bestempeld wordt als dichtbevolkt.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dichtbevolkt gebied is een landstreek met een dichtheid van meer dan 500 inw./km².
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het kan zien dat ik het mis heb de bron is niet erg duidelijk. Maar als ik het lees heb ik het idee dat dat voor belgie geldt.

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding