Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe serieus moet je de klachtenlijn van het LAKS nemen?

Bij het eindexamen gaat de klachtenlijn van het LAKS open. Elk jaar komen hier veel klachten binnen. Toch heb ik soms het idee dat klachten meer neergelegd worden omwille van het klagen dan omwille van de inhoud.

VWO Nederlands, veel open vragen.
Veel van die open vragen hadden toch echt een gesloten karakter. Een alineanummer, een type argument. Het waren toch vrij eenduidige en snel te beantwoorden vragen...

Hoe serieus is de klachtenlijn te nemen? Welke verbetervoorstellen zou je kunnen geven?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
589

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Ik vind dat je in principe de klachtenlijn van het LAKS heel serieus moet nemen zolang de klachten niet gaan over de inhoud van de examens. Oorspronkelijk was het LAKS ook opgericht om klachten te verzamelen over scholen die de examens niet goed geregeld hadden; en dan ging het voornamelijk om klachten van logistieke aard (examens die niet op tijd kwamen, lokalen die gehorig waren, surveillanten die lawaai maakten etc).

Nu scholieren door hebben dat er geklaagd kan worden over de inhoud van de examens gaan ze dit natuurlijk massaal doen als in hun ogen een examen te moeilijk is. Onder het motto "baat het niet, dan schaadt het niet" kunnen ze natuurlijk altijd proberen de nakijk-norm te veranderen zodat er hogere cijfers gehaald kunnen worden. Op zich best terecht, alleen vind ik persoonlijk dat het een beetje te ver is doorgeschoten, zoals bijvoorbeeld dit examen Nederlands (ikzelf had op het VWO examen alleen maar open vragen, en ik heb nooit geklaagd).

Antwoord op je vraag: de klachtenlijn moet erg serieus worden genomen, alleen moeten klachten over exameninhoud niet bij het LAKS maar een andere organisatie worden ingediend.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Er zal als het ware via een systeem gefilterd moeten worden. Nu wordt dat aan de wijsheid van de LAKS-mensen over gelaten. De echte wezenlijke klachten zullen uit het grote aantal wel gedistilleerd kunnen worden denk ik. Anders maakt LAKS zich ongeloofwaardig.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik vraag om af, of dat het wel zo slim is om zoiets als een klachtenlijn over examevragen te hebben...

Toen ik in 1991 exame moest doen op welgetelt één vak vond ik het allemaal wel prima. -Even los van het feit dat ik betwijfel of dat die klachtenlijn er toen al was- Als je het ergens niet mee eens was dan had je, je daar gewoon bij neer te leggen...

Maar als ik tegenwoordig hoor, waar er over geklaagt word. Dan vraag ik me echt af, of dat het niet verstandiger is om het diploma maar gewoon bij een pakje boter te geven...

Nog even en de meerkeuzevragen bestaan alleen nog maar uit alleen maar het goede antwoord...
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding