Waarom is marktwerking goed voor het onderwijs?
Ik vind het nl. niet goed voor het onderwijs. Sinds de marktwerking voor de zorg is ontstaan, gaat het ook bergaf. de enigen die er mijns inziens beter van worden zijn de managers/directie. Diegenen die er voor moeten betalen, krijgen steeds minder waar voor hun geld. Ik zie het aan een VMBO school bij ons. Het is een oude, kleinschalige school met aandacht en controle voor de leerlingen. Hij staat goed aangeschreven met hoge slagingspercentages. Het is de enige school voor voortgezet onderwijs hier. Helaas is hij onderdeel van de Dunamare onderwijsgroep, dit is het overkoepelend orgaan. De gemeente wil graag de school houden en een nieuwe bouwen, de Dunamare heeft net 2 scholen gebouwd in Haarlem (regio) en plots moet onze school gesloten worden omdat ze niet kunnen garanderen dat er in de toekomst genoeg leerlingen zullen zijn voor ons college. Dit was een eis voor nieuwbouw. Ik heb al inmiddels een artikel geschreven dat naar diverse media gaat, ik ben het er in elk geval niet mee eens. In Haarlem zijn alleen maar grootschalige scholen en waar moeten die kinderen heen die het niet trekken op zo`n drukke school? Het worden er alleen maar meer, dus ze moeten niet komen met;"er zijn niet genoeg leerlingen".Alleen hier al zijn 7 basisscholen. Goed onderwijs, aandacht voor de kinderen, controle, een veilige haven, waarom moet dit verdwijnen?
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.