Kan mijn dochter naar een muziekschool in plaats van een middelbare school?

Beste, mijn dochter wilt graag in plaats van naar het middelbare school te gaan naar een muziekschool te gaan is dat in België of Nederland mogelijk dat je gewoon in plaats van te leren int middelbare school iets leren want zij vindt muziek enzo heel leuk kan mij iemand wat tips geven, ik heb gehoort dat in ene land ik kan de naam niet vangen maar daar is konzervatoriem dat is dat je in plaats van middelbare school naar muziek school ( konzervatoriem ) maar ze zeggen dat gaat maar je moet ook gewoon naar een normale school maar dat wilt zij niet heeft iemand wat tips?

3.1K
ronron1212
een jaar geleden
lees de link je wordt niet zo maar toegelaten er is daarvoor een toelatingscommissie
https://www.conservatoriumvanamsterdam.nl/studie/klassiek/studieprogrammas/vooropleidingen/
Utrecht
een jaar geleden
Een conservatorium (let op de schrijfwijze) doe je NA de middelbare school. In Nederland heb je minimaal havo nodig om toegelaten te worden. Verder is een muziekschool voor de buitenschoolse hobby, niet als vervanging van een middelbare school.
Antoni
een jaar geleden
@Utrecht, er zijn middelbare scholen, zowel in België als in Nederland, die gespecialiseerd zijn in muziek- en danslessen voor jongeren, lessen gericht op creativiteit. De reguliere vakken worden daar natuurlijk ook gegeven. De vraagsteller zou voor zo'n middelbare school voor haar kind kunnen kiezen. Je opmerking over het conservatorium blijft daarmee geldig, maar zo kan de vraagstelster wel verder komen.
Anoniem01102016
een jaar geleden
Er zijn scholen waar de richting muziek gegeven wordt

Antwoorden (4)

In Belgie kan ze hier terecht:

Het MUDA is een secundaire school voor muziek en dans. Je behaalt er je diploma secundair onderwijs in combinatie met een opleiding in muziek of dans op topniveau.
In het MUDA kan je kiezen voor de opleiding hedendaagse dans, klassieke muziek, jazz/pop, songwriting, productie of muziektheater/musical.

In het MUDA volg je een lesrooster dat bestaat uit artistieke en algemene vakken. Je volgt beide binnen het normale dagelijkse rooster en dat heeft zo zijn voordelen. Je behaalt je diploma secundair onderwijs en bereidt je tegelijk voor op (het ritme van) het hoger (artistiek) onderwijs. Je medeleerlingen zijn net zoals jij gek op muziek en/of dans en dat maakt les volgen in het MUDA heel bijzonder.

Op onze scholencampus in Evergem kan je al vanaf de eerste graad kiezen voor een stevig pakket muziek of dans op hoog niveau. De basisopties dans pro, muziek en musical van de eerste graad A-stroom van het Einstein Atheneum geven je een degelijke voorbereiding op de tweede graad van het MUDA.
een jaar geleden
In Rotterdam kun je naar Codarts, waar havo of vwo gevolgd kan worden in combinatie met muziek of dans. Dan moet je echter al wel ervaring en talent daarvoor hebben. Op die school volg je dan de muziek- of danslessen binnen het normale dagelijkse rooster, zoals je ook de lessen van de overige vakken volgt.
Amadea
een jaar geleden
Leuk vinden is niet genoeg. Je moet wel talent hebben.
Bij het koninklijk conservatorium in Den Haag kan je lagere school of middelbare school combineren met muzieklessen. Het heet dan Jong KC muziek.
In de meeste gevallen toch beter om eerst de middelbare school af te maken en dan een richting op muziekgebied kiezen. Denk dan wat breder, zoals bijvoorbeeld muziektherapie.
Verwijderde gebruiker
een jaar geleden
Nee, dat kan niet, niet als je nog leerplichtig bent.
Je zal dan altijd naar een middelbare school moeten.
Er zijn wel middelbare scholen die gespecialiseerd zijn in muzieklessen geven (naast dus de verplichte vakken).
Maar dat is niet een "muziekschool". Daar wordt enken muziekles gegeven. Daar kan je dus naar toe na schooltijd.
===
Een conservatoriumopleiding is een HBO-opleiding. Dus dat kan pas na het behalen van een HAVO/VWO-diploma.
Dus
Muziekschool = Onverplichte school, om hobbymatig een muziekinstrument te leren (vaak na schooltijd).
Middelbare school/Secundair onderwijs/Voortgezet onderwijs= Verplicht zolang je leerplichtig bent. (Er zijn speciale scholen die zich richten op muziek)
Conservatorium= HBO-opleiding die je pas kan volgen na het voortgezet onderwijs te hebben voltooid.
een jaar geleden