Goed in wiskunde, natuurkunde en scheikunde maar slecht met rekenen, hoe kan ik deze achterstand bij werken?

Ik heb vanaf mijn basisscholieren bijna tot geen rekenlessen gekregen, dit omdat men dacht dat ik dyscalculie had. Nu heb ik na 5 jaar de HAVO afgerond en gingen natuurkunde, scheikunde en wiskunde mij super goed af. Hoe kan het dat die vakken mij zo enorm goed liggen, maar het 'simpele' rekenen niet? Ik heb veel 'foefjes' niet geleerd die veel mensen misschien met rekenen al snel kunnen toepassen. Is het mogelijk om die achterstand met rekenen bij te werken, zal het net zo soepel gaan als de trucjes en verbanden die je met wiskunde legt? Is het mogelijk om binnen 2 jaar die achterstand bij te werken? Natuurlijk kan ik wel wat rekenen, maar wanneer het over breuken, grote getalen of andere gerelateerde onderwerpen gaat wordt het al snel lastig voor mij. Heeft iemand tips, feitjes of andere 'helpende handvatjes'?

Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
1.5K
ronron1212
2 jaar geleden
Wel rekenen geen wiskunde???
Cryofiel
2 jaar geleden
Wiskunde is iets compleet anders dan rekenen. Er is enige overlap, maar die is minnimaal.
ronron1212
2 jaar geleden
Zonder te kunnen rekenen geen wiskunde
Pieterke
2 jaar geleden
Misschien heb je iets aan dit boekje: //www.desommenfabriek.nl/product/opzoek-boekje-rekenen/
En verder oefenen, oefenen en nog eens oefenen.
Pieterke
2 jaar geleden
Deze link dus: https://www.desommenfabriek.nl/product/opzoek-boekje-rekenen/
Thecis
2 jaar geleden
Wiskunde is echt anders dan simpel rekenen. Algebra heeft eigenlijk nog het keeste rekenen
maar zaken als statistiek en vioral goniometrie staan verder van het simpele rekenen af doordat je ve met je rekenmachine kan doen en vaak doet.
De vraagsteller geeft al aan dat simpele sommen lukken. De problemen zullen waarschijnlijk ontstaan bij zaken als differentiëren, integreren en wellicht ook bij vergelijkingen.
Andere zaken als molrekenen en krachten ij natuurkunde zullen wellicht ook een uitdaging vormen ondanks dat de theorie goed te begrijpen is. Dus theoretisch kan je het uiitleggen en de logica is er, maar er aan rekenen is lastig. Vat ik het zo goed samen?
Cryofiel
2 jaar geleden
Zonder goed te zijn in rekenen kun je een kei zijn in wiskunde. Omdat het een compleet ander vak is, dat compleet andere vaardigheden vraagt. Lees anders de vraag er nog eens op na. Maar laten we ons om de vraag(steller) bekommeren, niet om elkaar. Rekenvaardigheid kun je leren. Net als fietsen. Minder snel dan wanneer je het als kind leert, maar net zoals je als volwassene kunt leren fietsen, of je fietsvaardigheid kunt verbeteren, kun je dat ook met rekenen. De truc? Oefenen. Oefenen. Blijf oefenen. Voorbeeld: doe je boodschappen (zonder handscanner), en houd ongeveer bij voor welk bedrag je in je karretje of mandje hebt liggen. Heb je een familielid dat op 12 maart jarig is, en een ander familielid dat op 24 mei jarig is? Bereken uit je hoofd hoeveel dagen daartussen zitten. Kom je langs een tankstation waar benzine € 1,96 per liter kost? Reken uit hoe duur een (bijna) volle tank vvan 45 liter is. Ongeveer, of zelfs precies.
Cryofiel
2 jaar geleden
Nog een voorbeeld: het is nu 14 september. Reken eens uit over hoeveel dagen het kerstmis is. Graadje moeilijker: als eerste kerstdag op 25 december valt, en tweede kerstdag op 26 december... dan valt dus derde kerstdag op 27 december, vierder kerstdag op 28 december, enzovoort. Dus, zo doortellend: de hoeveelste kerstdag is het vandaag, 14 september?
ronron1212
2 jaar geleden
De hoofdgebieden van de wiskunde ontstonden oorspronkelijk uit de noodzaak zakelijke berekeningen te kunnen maken, de relaties tussen getallen te begrijpen, land te kunnen opmeten en astronomische gebeurtenissen te kunnen voorspellen. Deze vier noden kunnen ruwweg verbonden worden aan de brede onderverdeling van de wiskunde in de studie van hoeveelheden (rekenkunde),
structuren (algebra),
ruimte (meetkunde) en
veranderingen (ofwel analyse).
Daarnaast zijn er nog andere deelgebieden die te maken hebben met de verbanden tussen de kern van de wiskunde en andere domeinen, zoals de logica, de verzamelingenleer, en de toegepaste wiskunde.
Cryofiel
2 jaar geleden
@Chemist, wellicht kunnen de volgende sites je helpen:
https://www.webwijzer.nl/leren-online/leren-rekenen.html
https://www.rekenlessen.nl/
http://rekenles.com/index.php
Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
Dank voor alle reacties, ik neem ze allemaal door en ik zal werken aan de fundamenten van mijn rekenen! Dank nogmaals!
Cryofiel
2 jaar geleden
Succes met oefenen!

Antwoorden (1)

Misschien heb je hier iets aan, een buurjongen die op 2 havo zit heeft er baat bij.
Spit de site maar eens door, er zijn nog veel meer mogelijkheden waar jij niet om vraagt maar andere mensen kunnen helpen.
Ze zitten op veel plaatsen.