Mag de werkgever loon afhouden bij kastekort als caissière?

Sinds kort werk ik met een bijbaantje in de supermarkt samen met een vriendin.
Mijn vriendin doet de kassa, en gisteren bij het sluiten en natellen van de kassa kwam ze 8 euro te kort.

De werkgever zei dat die 8 euro van haar loon af zou gaan.
Kan dit zomaar?

2 jaar geleden
1.4K

Antwoorden (1)

Nee.
Jouw werkgever mag nooit zomaar een deel van jouw loon inhouden. Ook niet als jij mogelijk een fout hebt gemaakt waardoor er schade is ontstaan voor de werkgever. Je werkgever is in eerste instantie verantwoordelijk voor het bedrijf dat hij draaiende houdt. Daar zijn nu eenmaal risico’s aan verbonden, de bedrijfsrisico’s.
Een werkgever mag niet zomaar zijn bedrijfsrisico’s bij de medewerkers neerleggen. Als de werkgever schade lijdt door een fout of handelen van de medewerker, dan kan de werkgever de schade alleen op de medewerker(s) verhalen als hij aan kan tonen dat er sprake is van opzet of bewuste roekeloosheid. Deze regeling is opgenomen in de wet.
SimonV
2 jaar geleden
Thecis
2 jaar geleden
Zo ken ik het ook. Alleen bij opzet.
Dus goed het loon bijhouden en kijken of het klopt. Loonstrook is zeer belangrijk dus om te checken. Als het inderdaad ingehouden wordt, direct bespreken en desnoods per brief aan de werkgever laten weten.
Ik zou dit ook bij de ouders neerleggen. Mensen overbluffen graag kinderen of praten op ze in waardoor kinderen toch snel geneigd zijn om in te binden en het te accepteren. Volwassenen hebben dit minder snel.
Castle
2 jaar geleden
7:658 BW: Werkgeversaansprakelijkheid
Lid 2
De werkgever is jegens de werknemer aansprakelijk voor de schade die de werknemer in de uitoefening van zijn werkzaamheden lijdt, tenzij hij aantoont dat hij de in lid 1 genoemde verplichtingen is nagekomen of dat de schade in belangrijke mate het gevolg is van opzet of bewuste roekeloosheid van de werknemer. Lid 1 (vanwege de verwijzing)
Lid 1 De werkgever is verplicht de lokalen, werktuigen en gereedschappen waarin of waarmee hij de arbeid doet verrichten, op zodanige wijze in te richten en te onderhouden alsmede voor het verrichten van de arbeid zodanige maatregelen te treffen en aanwijzingen te verstrekken als redelijkerwijs nodig is om te voorkomen dat de werknemer in de uitoefening van zijn werkzaamheden schade lijdt.