Mag een werkgever je een open ontslagbrief laten tekenen bij een vast contract?
Ik werk nu 3 jaar bij een bedrijf, waar ik dus 3 jaar-contracten heb gehad. Nu moesten ze mij dus een vast contract geven.
Dit hebben ze dan ook gedaan, maar wel met een addertje onder het gras. Ze hadden een door hun geschreven ontslagbrief bij die ik moest ondertekenen waarin stond: "hierbij dien ik per direct mijn ontslag in. Ik wens u en uw bedrijf alle geluk toe."
De ontslagbrief had geen datum.
Nu kunnen zij deze ontslagbrief dus eigenlijk gebruiken wanneer ze maar willen, hoeven ze alleen maar een datum in te vullen en weg ben ik.
Ik ben hard op zoek naar een koophuis en dit vaste contract was dus iets waar ik echt op zat te wachten zodat ik meer hypotheek kan krijgen, dus ik voelde een enorme druk om maar gewoon te tekenen, ondanks dat het me een hele zure nasmaak gegeven heeft.
Nu vroeg ik mij dus af of dit überhaupt wel mag, lijkt mij niet helemaal legaal. En of zij deze brief wel kunnen gebruiken, aangezien het een handgeschreven brief is, waarvan makkelijk is aan te tonen dat ik hem niet zelf geschreven heb. Maar heb hem dus wel zelf ondertekend.
Ik hoopte na 3 jaar eindelijk een beetje meer rust te krijgen door dat vaste contract, aangezien er wel meer dingen niet gaan zoals ze moeten bij mijn werkgever. We krijgen bijv. geen pauzes en werken dus zo'n 50 uur per week en krijgen voor 40 uur uitbetaald.. en als je ziek bent, wordt het ingehouden van je salaris of vrije dagen.
Lang verhaal, ben benieuwd naar jullie reacties hierover.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.