Er komt een gesprek met de leerplicht ambtenaar, wat moet ik nu doen?
Mijn ouders hebben zojuist een mail gekregen over een online gesprek met de leerplicht ambtenaar. Voor mij komt dit echt uit het niets... Ik heb een tijd thuis gezeten door een broer die corona had en nu zit ik weer twee weken thuis doordat ik zelf corona heb. Ik ben een paar keer naar de tandarts geweest en heb een x vergeten beter te melden waardoor ik lang op ziek stond in het systeem. Ik ben nu dus echt bang wat er gaat gebeuren. Krijgen we een boete? Moet ik naar halt? Ik ben 16 jaar oud en zit in het eerste jaar van mijn niveau 4 mbo opleiding. Hopelijk kan iemand mij helpen!
Kun je dat bewijzen? Dat je wel op school was?
Ten tweede zou het toch moeten opvallen dat je aanwezig bent als je per ongeluk nog op ziek staat en zou je dus niet op absent moeten staan. De absentieregistratie lijkt dan niet zo op orde te zijn op je school.
Ten derde zou je studieloopbaanbegeleider eerst wel een paar keer geprobeerd moeten hebben contact met je te hebben als je niet aanwezig bent.
Als ik jou was zou ik contact opnemen met je slb en vragen hoe dit zit. En verder niet te veel zorgen maken, een leerplichtambtenaar is niet bedoeld om te straffen. Als het klopt wat je schetst dan zal de leerplichtambtenaar eerder aansturen op acties vanuit de school dan richting jou.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.