Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Is studeren met de nieuwe basisbeurs gratis?

Het nieuwe kabinet heeft aangekondigd dat de studiebeurs terugkeerd vanaf leerjaar 2023-2024. Ik wil een mbo 4 opleiding doen. Betekent dat mijn hele studie gratis is mits ik de opleiding haal, of zijn er nog steeds extra kosten.
*Het nieuwe kabinet heeft aangekondigd dat de *basisbeurs* terugkeerd vanaf leerjaar 2023-2024.

Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
2.8K
VraagAntwoord66
2 jaar geleden
Voor mbo veranderd er niks. Het gaat over hoger onderwijs waarbij het leenstelsel van kracht was

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

Voor mbo is er nu al de basisbeurs. Het nieuwe kabinet is van plan om vanaf 2023 de basisbeurs OOK weer toe te kennen aan studenten op hbo en universiteit.

Wat uiteindelijk de hoogte wordt van de basisbeurs en eventueel aanvullende beurs, is niet bekend. Dat dat voldoende zal zijn om je schoolgeld, bijkomende studiekosten, huur, eten, uitgaan, kleding etc. te betalen lijkt mij onwaarschijnlijk. De kosten van de studie zelf zijn uiteindelijk maar een klein deel van je totale budget dat je per jaar nodig hebt. Daar zal de overheid niet volledig in voorzien. Dat is nooit zo geweest en zal ook nooit gebeuren denk ik. Je zult je beurs altijd moeten combineren met ofwel geld van je ouders, of een bijbaan, of een lening, of een combinatie van die 3.
(Lees meer...)
2 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding