Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waar ligt dit aan dat ik tijdens het schrijven woorden verkeerd schrijf zonder dat ik het door heb? Later zie ik de fout pas.

Ik schrijf woorden verkeerd zonder dat ik het door heb, meestal weet ik wel hoe je het schrijft maar als ik bijvoorbeeld een toets heb schrijf ik gewoon en als ik de zin na lees zie ik geen fout en als ik daarna de toets terug krijg en de leraar laat het zien wat ik fout heb geschreven zie ik het ook. meestal zijn het van die fouten zoals een wooord waar 1 of 2 letters missen of een hele zin waar een woord mist. of ik haal letters die op elkaar lijken door elkaar, zoals het woord 'bodem', ik weet dat je het met een m schrijft maar toch schrijf ik onbewust een n. Toevallig schreef ik net 'boem' en ben ik dus de 'd' gewoon vergeten (was het net aan het nalezen en toen viel het me dus wel op). Maar weet iemand hoe dat kan of waar dat mee te maken heeft? (ik ben 17 jaar en heb altijd wel moeite gehad met lezen maar mijn vorige scholen zeiden allemaal dat ik geen dyslexie heb dus ze wilden me nooit laten testen, ook weet ik wel hoe je de woorden schrijft maar schrijf ik het alsnog verkeerd...

LeonardN
3 jaar geleden
"maar mijn vorige scholen zeiden allemaal dat ik geen dyslexie heb dus ze wilden me nooit laten testen"
Als je niet test weet je het niet echt.
Pieterke
3 jaar geleden
Komt me bekend voor. Het hoeft niets met dyslexie te maken hebben al kan dat wel het geval zijn. Het kan ook zijn dat gedachten sneller gaan dan dat kunt typen of kunt lezen. Maar het kan geen kwaad je te laten testen.
npapen
een maand geleden
Heb je inmiddels al een passend antwoord op je vraag gevonden? Heb je het probleem kunnen oplossen? Mijn kind geeft aan hetzelfde probleem te hebben..

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (2)

Iemand met dyslexie kan moeite hebben met nauwkeurig lezen. Maar jij kunt wel nauwkeurig lezen als je je alleen hierop kunt concentreren, en niet op bijvoorbeeld ook nog het maken van een toets. Je zou kunnen zeggen dat je het moeilijk vindt twee dingen tegelijk te doen.

Lezers hebben de neiging globaal te lezen en die woorden te herkennen die zij verwachten te herkennen. Over kleinere spelfouten lezen zij dan ook vaak heen. Dit maakt het leesproces efficiënter; niet iedere hindernis remt het af. Redacteuren zijn echter getraind om onjuistheden actief en gericht op te sporen. Zelfs bij hen lukt dit niet altijd, door verslapping van de concentratie, of doordat de aandacht op een ander aspect is gevestigd, kan het ook mislukken.

Mij gebeurt het ook soms als ik een antwoord op GV geef: ik concentreer me zo op een correcte inhoud dat ik pas na plaatsing zie dat er een spelfout in de tekst zit.
(Lees meer...)
SimonV
3 jaar geleden
Misschien ligt het aan je tempo ... dat je te snel wilt gaan .... ik heb het met lezen en schrijven ook dat ik stukken over sla of vergeet maar dat heb ik met spreken ook wil te snel en dan ga ik stotteren of worden verkeerd uit spreken ... even stapje terug

Het is een rot iets ik weet niet hoe je ervan afkomt dus ja altijd alles nakijken en terug lezen en corrigeren
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding