Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Kost vakantie tijdens ziekte 100 pct van je uren?

Al afgelopen najaar moesten we onze vakantieaanvraag doen, en daarbij heb ik zomervakantie aangevraagd.
In het voorjaar ben ik ziek geworden, inmiddels ben ik deels terug op de afdeling.
Stilzwijgend is de vakantie ingegaan, werkgever was op de hoogte van de aangepaste plannen, én dat de revalidatie in de vakantie volgens schema door zou gaan.
Eenmaal terug op de afdeling zie ik dat mijn vakantieuren volledig zijn afgeschreven.
Bij navraag vertelde mijn leidinggevende dat wanneer je tijdens een ziekteperiode je vooraf aangevraagde vakantie opneemt, deze altijd 100pct wordt afgeschreven, ongeacht het percentage wat je afgemeld staat.
Dit was in het verleden niet zo gaf ze ook aan.

Toen ik navraag deed waar ik deze regeling kan vinden, kon ze mij dat niet vertellen.
Echter, ik kan er geen duidelijkheid over vinden in de arbeidstijdenwet en ook niet in de cao ziekenhuizen.

Wat is juist?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
1.7K
tinus1969
3 jaar geleden
Het staat mij bij dat dit inderdaad niet mag. Is recentelijk bij de rechter uitgevochten.
erotisi
3 jaar geleden
Zie https://www.rechtdoor.nl/kennisbank/arbeidsrecht/ik-wil-vakantie-opnemen-tijdens-mijn-ziekte-mogen-deze-dagen-worden-aangemerkt-als-vakantiedagen

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (2)

Helaas voor jou, maar jouw werkgever heeft gelijk.
Als jij na ziekte gedeeltelijk weer aan het werk gaat (zeg voor 50%), dan wordt jij geacht 100% aanwezig te zijn en gedurende die tijd voor 50% jouw werkzaamheden te verrichten.
Als jij nu vakantie opneemt ben jij voor 100% afwezig, dus wordt er voor 100% vakantie afgeschreven.
(Lees meer...)
3 jaar geleden
tinus1969
3 jaar geleden
50% aan het werk betekent meestal ook 50% aanwezig. Iig bij mijn werkgever.
"Is uw werknemer ziek en wil hij met vakantie? Dan moet hij hetzelfde aantal vakantie-uren opnemen als wanneer hij niet ziek zou zijn geweest. Dat geldt ook als hij tijdens zijn ziekte nog gedeeltelijk werkt.

Toch kunt u als werkgever niet zomaar wettelijke vakantiedagen tijdens ziekte afschrijven. Zo duidelijk is het in de wet niet geregeld. Daarom houden we ons aan het volgende: geeft uw werknemer schriftelijk akkoord? Dan kunt u deze wettelijke vakantiedagen afschrijven. Geeft uw werknemer geen akkoord? Dan kunt u deze dagen niet afschrijven. U zou de toestemming om met vakantie te gaan in dat geval kunnen weigeren.
Voor eventuele extra vakantiedagen (bovenwettelijke vakantiedagen) kunnen andere afspraken gelden. Deze afspraken moeten dan opgenomen zijn in de arbeidsovereenkomst of cao. Zo kan er bijvoorbeeld in de arbeidsovereenkomst of cao staan dat uw werknemer tijdens ziekte helemaal geen bovenwettelijke dagen opbouwt. Zijn er geen afspraken over gemaakt? Dan geldt het Burgerlijk Wetboek.
Ook voor het afschrijven van bovenwettelijke vakantiedagen tijdens ziekte geldt dat u dat alleen kunt doen als u schriftelijk toestemming hebt ontvangen van uw werknemer of als u hierover bepaalde afspraken heeft gemaakt."

Het is mi twijfelachtig of je vakantiedagen dan kunnen worden afgeschreven. Je werkgever had immers je vakantie kunnen weigeren of jou een schriftelijk akkoord laten geven dat je akkoord gaat met afschrijving.
Dat dat twijfelachtig is komt oa doordat het Europese Hof van Jusitite heeft bepaald: "Het Hof verklaart voor recht dat een werknemer die tijdens zijn jaarlijkse vakantie arbeidsongeschikt wordt, het recht heeft om op een later tijdstip vakantie te nemen voor de duur van zijn ziekte. Of een werknemer vóór of tijdens zijn vakantie ziek wordt, is daarbij irrelevant."
Volgens de nieuwe wetgeving bouwt een werknemer over de volledige ziekteperiode verlof op. Hier tegenover heeft de wetgever gezet dat een zieke werknemer tijdens zijn ziekte vakantiedagen moet genieten. Maar of deze nieuwe regeling wel in overeenstemming is met de Europese regelgeving, is twijfelachtig.
(Lees meer...)
3 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding