Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe word je tactisch rechercheur?

Hallo allemaal,

Ik zit op dit momenteel in havo 4 en ik zou later graag tactisch rechercheur willen worden (Met tactisch rechercheur bedoel ik trouwens echt van dat je criminelen opspoort, verdachten ondervraagt en dus niet recherchekundige worden). Ik vroeg mij nu dus af hoe ik hier het beste zou kunnen komen... Ik heb zelf al wat onderzoek gedaan en de meeste mensen zeggen dat je gewoon van agent moet doorstromen, alleen ik vroeg mij dus af hoe dit dan zou gaan en welk rang je moet hebben om tactisch rechercheur te worden. Wat ik hiermee bedoel is welke interne opleidingen moet je ervoor doen en of je na een paar jaar agent zijn meteen al tactisch rechercheur kan worden of dat je eerst nog bijv. hoofdagent moet worden.

Momenteel ben ik het meest geïnteresseerd in de hbo-politieopleiding 4 jaar, die je dan (ik dacht) opleidt tot brigadier. Ik vroeg mij alleen af of je hiermee wel echt tactisch rechercheur kan worden en dus niet iemand die achter zijn bureau leiding aan het geven is.

https://kombijde.politie.nl/agent-worden/overzicht-opleidingen/hbo/intro

Ik heb ook gekeken naar de mbo 4-politieopleiding die je opleidt tot agent en dan later hoofdagent, alleen ik vroeg mij af of de hbo-politieopleiding niet gewoon de mbo 4-politieopleiding is alleen dan gewoon beter en je start meteen met een hoger rang.

https://kombijde.politie.nl/agent-worden/overzicht-opleidingen/mbo-4/intro

Ik hoop dat iemand mij hierbij kan helpen. Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
2.8K
Antoni
4 jaar geleden
Ik raad je aan persoonlijk, dus via telefoon of een e-mail, te informeren bij de HR-afdeling van de politie of bij de politieacademie zelf. Dan krijg je waarschijnlijk de beste antwoorden.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

Ik denk dar er wel meerdere wegen te bewandelen zijn om dat doel te bereiken.
Een kennis van mij heeft destijds (nu 18 jaar geleden) eerst een rechtenstudie gedaan en daarna de politieacademie. Hij is daarna bij de recherche beland. Hij heeft op deze manier enkele tussenstappen overgeslagen, als je vergelijkt met iemand die de politieopleiding van onderaf volgt.
(Lees meer...)
4 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding