Ik heb meerdere opleidingen gevolgd, uiteindelijk 1 diploma behaald. Moet ik nu mijn studieschuld nog terugbetalen?
Ik heb 2 HBO-opleidingen geprobeerd. Beiden niet afgerond. (1 wel propedeuse, maar dat maakt verder niet uit.) Tijdens deze opleidingen heb ik studiefinanciering (basisbeurs, onder het oude stelsel) ontvangen. Hiermee heb ik studieschuld opgebouwd.
Vervolgens ben ik een 2-jarige Associate Degree gaan doen, bijna afgerond. Deze AD is volledig zelf betaald en niks geleend. Ik had dan ook geen recht meer op studiefinanciering. Op de site van DUO lees ik dat een afgeronde AD-opleiding recht geeft op kwijtschelding van 2 jaar beurs + studentenreisproduct. Het is uiteindelijk ook allemaal binnen 10 jaar na starten eerste hbo-opleiding afgerond.
Kan ik er nu van uitgaan dat ik twee jaar beurs + studentenreisproduct niet hoef terug te betalen van de studieschuld die is opgebouwd, dankzij het later behalen van de AD-opleiding. Of moet ik alsnog de volle studieschuld aflossen en staat het los van elkaar?