Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat zijn mijn rechten wanneer ik tijdens de ziektewet tijdelijk werk?

Op moment zit ik in de ziektewet ivm mentale problemen. Ik krijg een uitkering van mijn werkgever en het lijkt er op dat het nog maanden gaat duren voordat ik weer kan gaan werken. Ik werk in de zorg en ik vind het heel moeilijk dat ik in deze periode met corona niet kan helpen. Daarom heb ik mij opgegeven dat ik bij bepaalde zorginstellingen inzetbaar kan zijn wanneer nodig. Nu vroeg ik mij af wat mijn rechten hier in zijn gezien dat ik een uitkering krijg en wat er kan gebeuren als ik dit doe en het niet aangeef bij mijn werkgever.

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
1.7K
tinus1969
4 jaar geleden
Doe dit niet, behalve als je dit goed heb doorgesproken met je bedrijfsarta. Je werkgever zal al snel van mening zijn dat je niet ziek bent als je wel elders kunt werken.
ronron1212
4 jaar geleden
Je kan wel bij andere werken maar niet bij je baas is dat niet een beetje vreemd dan?
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Kan ik dit ook doen zonder dat mijn werkgever er achter komt? De reden dat ik dit wel wil doen en niet kan werken is omdat dit meer vrijblijvend is en ik geen hele diensten hoef te draaien of eindverantwoordelijke ben. Echt werken kan ik niet, maar ik kan wel iets. En in deze tijd wil ik daar graag gebruik van maken. En als ik merk dat het niet gaat kan ik direct stoppen. Mijn werkgever is aan het pushen dat ik terug kom, dus zal dit niet begrijpen
Thecis
4 jaar geleden
Juist daarom moet je dit niet doen. Je werkgever zal dit verkeerd opvatten. Dit is al vaker bij andere mensen voor gekomen en meestal pakt dat niet goed uit voor de werknemer (jij dus).
LeonardN
4 jaar geleden
Ik zou zelfs zo ver durven gaan als dat dit een goede reden is voor ontslag. Als het een juiste manier van doen is kan je het gewoon met je baas bespreken.
Je baas zal ook graag zien dat je even een paar uur komt helpen, waarom bespreek je dat niet?
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Als je baas er achter komt KAN dat ontslag tot gevolg hebben. Ook kunnen ze je zw uitkering stop zetten.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Wat als ik dit werk op vrijwillige basis doe. Krijg er verder niet voor betaald. Zou dat wel kunnen?
tinus1969
4 jaar geleden
Ook uitgebreid onbetaald vrijwilligerswerk kan worden gezien als bewijs dat je niet ziek bent. Doe dit alleen na overleg.
HannekeJanssen
4 jaar geleden
NIET doen!!! Inderdaad, als je kunt werken, kun je werken, en je werkgever zit ongetwijfeld met grote smart op je te wachten nu. Doe iets anders, bel mensen, schrijf kaartjes, kijk op de verschillende websites / facebook hoe en waar je je nuttig kunt maken - maar doe niet onbetaald het werk waarvoor een andere organisatie je betaalt...
Erna55
4 jaar geleden
Je zegt : " De reden dat ik dit wel wil doen en niet kan werken is omdat dit meer vrijblijvend is en ik geen hele diensten hoef te draaien of eindverantwoordelijke ben. "
Ook op je eigen werk kun " therapeutisch werken " . Dat betekent dat je boventallig werkt : weggaan wanneer het niet gaat en geen eindverantwoordelijk dragen. Bespreek dit met je werkgever en arbo- arts.
MarBet
4 jaar geleden
Het is ook heel onverstandig voor jezelf om dit te doen. Je moet aan de slag met de oorzaak van je ziek zijn. Als je nu elders op vrijwillige basis iets gaat doen, kan dat je herstel in de weg staan. Tegelijkertijd voel je je blijkbaar fit genoeg om iets te doen. Ga dan met de bedrijfsarts in gesprek over wat je wel en niet zou kunnen en wat je wilt, en ga dan met je werkgever kijken wat je binnen die kaders binnen de organisatie waar je werkt kunt doen. De werkgever is verplicht zich te houden aan het advies van de bedrijfsarts en die kan opnemen dat je enkel op therapeutische werkt, of alleen bepaalde werkzaamheden uit kan voeren.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

ook als je er niet voor betaald krijgt is dit geen goed idee. Ook dan zou het, als het uitkomt, en die kans is groot reden kunnen zijn voor stopzetting uitkering en ontslag.
jij denkt dat de baas er niet achter komt, maar er zijn altijd wel wederzijde bekenden die het door kunnen vertellen, ook zonder dat ze je er expres bijlappen. gewoon "o ik zag gast daar bezig, die ken jij toch ook"
misschien is het wel mogelijk dat je af en toe eens belt met eenzame mensen, of kaartjes schrijft.
je hebt dus nergens recht op als je tegen de regels van de ziektewet ingaat
(Lees meer...)
Toegevoegd op 02 april 2020 14:28: tekst
4 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding