Mag een school als je 18+ bent zomaar jouw ouders mailen?
Ik ben 18 jaar en doe vwo, ik ben een aantal keer te laat gekomen. School heeft daarom mijn ouders ge-e-maild. Ik vind dit een beetje raar, ik ben verantwoordelijk voor mezelf, ben volwassen en heb hun hier geen toestemming voor gegeven. Ze hebben mijn moeder gemaild en ik woon niet eens bij haar (gescheiden ouders). Je gaat toch ook niet zomaar de ouders van een volwassen werknemer mailen?
Als je vwo volgt, ben je idd op het laatst volwassen.
Maar, een school kan dat groepje niet anders behandelen tov de grote groep niet-volwassenen.
Dus de afspraken, regels in de schoolgids etc. maakt de school voor alle leerlingen.
Helaas.....
Zij heeft hierdoor nog niet voldaan aan de kwalificatieplicht. Toen zij 18 jaar werd, heeft zij zeker weten toestemming moeten geven of ouders de punten nog mochten zien op bijvoorbeeld magister.
Verder mag zij zelf zaken ondertekenen.
Etc. Wij weten niet in welk leerjaar zij zit.
Herhaaldelijk te laat, valt onder verzuim.
De school wil dat zij een diploma haalt.
Op dat vlak wordt wel gecommuniceerd met ouders. Waarom? Dat diploma moet gehaald worden. Haalt zij het niet, valt ze onder de gemeente (en daar komt ze ook niet weg met een ‘ik ben volwassen’).
De gemeente (waar zij anders zonder diploma onder komt te vallen) blijft haar dan achter de vodden aanzitten tot geloof ik zo’n 23 jaar (uit hoofd). https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/leerplicht/vraag-en-antwoord/wat-gebeurt-er-als-een-leerling-voortijdig-de-school-verlaat
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.