Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Mag een directeur in het basisonderwijs je verplichten om andere dagen te werken volgend schooljaar?

WTF is 0.6. Ik werk nu dus 3 dagen. 1 van die dagen wilt mijn directeur volgend jaar omgeruild zien ivm de formatie. Maar om persoonlijk redenen kan ik dit niet doen. Hij is hiervan op de hoogte, maar geeft me geen andere keus. Wat nu?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
2.4K
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
@Juffie. Het lijkt erop dat jouw directeur je niet wil houden, maar dat jij een andere baan gaat zoeken waar je wel kan werken op de dagen van jouw keuze

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

De directie van de basisschool moet elk jaar zijn team weer formeren.
Dat is een moeilijke taak, vooral omdat steeds meer mensen parttime voor de klas staan.
De directie heeft de eindverantwoordelijk om het plaatje elk jaar weer kloppend te krijgen.
Het gehele team moet meedragen aan deze verantwoordelijkheid.
Dit wil zeggen dat het hele team flexibel moet zijn. Soms moet je op een dag komen, terwijl je niet op die dag werkt, omdat er een studiedag is.
Stel dat jullie elke maandag vergaderen en je werkt niet op maandag. Dan kan toch verlangd worden dat je (bepaalde) vergaderingen wel aanschuift.
Zo is het ook met het formeren van het team. Veel mensen die parttime werken, veel groepen.
De directie probeert zoveel mogelijk rekening te houden met de wensen van ieder. Helaas is dat niet altijd mogelijk.
Soms wil iemand ook eens een andere groep in. Dan moet je weer samenwerken met een andere leerkracht. Dan wil iemand ook eens elke vrijdag vrij.
Kortom, je zult flexibel moeten zijn. De directie moet het plaatje kloppend krijgen en mag andere dagen verplichten.
https://onderwijs.cnvconnectief.nl/sp_faq/ik-werk-op-maandag-en-dinsdag-moet-ik-dan-terugkomen-voor-een-studiedag-op-woensdag/
Je krijgt eigenlijk een jaarrooster, dat per jaar verschilt.
Eindelijk gevonden in AOb (algemene onderwijsbonden) zie foto.
Het is het stukje uit een heel dik pdf.
(Lees meer...)
Toegevoegd op 07 mei 2019 20:19: tekst, afbeelding
Plaatje bij antwoord
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Klinkt logisch. Maar wat nou als vraagsteller écht niet kan die andere dag? Bv omdat er mantelzorg gedaan moet worden, je de kinderen hebt of andere niet te verzetten verplichtingen?
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
De meeste leerkrachten (veelal vrouwen) hebben kinderen.
Je mag de kinderopvang bijvoorbeeld pas regelen na het formeren van het team.
Ik weet natuurlijk niet welke reden de vraagsteller heeft.
Zelf bij mantelzorger kan het betekenen dat je inderdaad dagen moet ruilen.

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding