Mag een filiaalmanager iemand in eigen tijd terug laten komen omdat hij z'n werk niet goed doet?
Ik kreeg laatst te horen van m'n filiaalmanager bij de Jumbo, dat als iemand z'n werk niet goed gedaan heeft dat hij of zij het in z'n eigen tijd onbetaald moet verbeteren. Mag dit?
Je kunt kiezen.
Daarvoor moet eerst een knop worden omgezet in zijn hoofd.
Of daarvoor deze "straf" voldoende is betwijfel ik.
Wie is "hij"?
De vrager heeft iets gehoord. De vraag is dus puur hypothetisch.
De vrager heeft denk ik terecht twijfels of dit wel kan.
Deze "straf" is een onbestaanbaar concept volgens mij.
Waarschijnlijk roept zijn filiaalmanager maar wat, heeft de vrager de uitspraak verkeerd begrepen, of, als het echt zo is dat dit gebeurt, dan mag dat volgens mij niet/is dit niet de bedoeling.
Dit zou namelijk tot een vreemde soort van afpersingssituatie kunnen leiden waarbij personeel steeds gratis moet werken als in de ogen van de leiding er niet "goed" is gewerkt.
Dan zouden door u genoemde situaties zich inderdaad gemakkelijk kunnen voordoen maar nog los van dat levert het verzekeringstechnisch ook nog problemen op, aangezien een ingeroosterde medewerker verzekerd is voor bedrijfsongevallen maar een niet ingeroosterde medewerker dan weer niet, omdat deze niet verder strekt dan “bij de uitoefening van de werkzaamheden”. De oplossing zou zijn, de werknemer inroosteren, ware het niet dat dan loonbetalingsverplichting onverminderd blijft bestaan. Bovendien dient een bedrijf hiervoor een transparant en openbaar plan beschikbaar te hebben, waarin voor een ieder de rechten, plichten en consequenties duidelijk zijn.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.