Hoe hoog is de boete van leerplicht als je 18 keer telaat bent gekomen?
Ik ben inmiddels 18 keer telaat op school gekomen en heb te horen gekregen dat je een geldboete krijgt als gevolg daarvan.
Wat is het bedrag van de boete en is er ook misschien een andere soort 'straf' die je voor het te vaak telaat komen kunt krijgen?
14.8K
14.8K keer bekeken
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Heeft de school al niet veel eerder ingegrepen?
Scholieren die extreem vaak te laat komen kunnen een speciale HALT-straf krijgen, in het uiterste geval geldboetes en taakstraffen van de rechter krijgen.
https://www.halt.nl/veilige-school/schoolverzuim/ 18keer te laat valt onder extreem vaak te laat komen.
Scholieren die extreem vaak te laat komen kunnen een speciale HALT-straf krijgen, in het uiterste geval geldboetes en taakstraffen van de rechter krijgen.
https://www.halt.nl/veilige-school/schoolverzuim/ 18keer te laat valt onder extreem vaak te laat komen.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Van wie heb je te horen gekregen dat je een geldboete krijgt?
Heeft de school er alles aan gedaan met jou en (ouder(s)/voogd) om het probleem van herhaaldelijk te laat komen aan te pakken? Is er misschien een gegronde reden voor?
Is de leerplichtambtenaar ingeschakeld door school?
Alleen deze kan optreden tegen het te laat komen in de vorm van een taakstraf en/of geldboete.
Heeft de school er alles aan gedaan met jou en (ouder(s)/voogd) om het probleem van herhaaldelijk te laat komen aan te pakken? Is er misschien een gegronde reden voor?
Is de leerplichtambtenaar ingeschakeld door school?
Alleen deze kan optreden tegen het te laat komen in de vorm van een taakstraf en/of geldboete.
gvrox
6 jaar geleden
Ik vraag me af of de boete hoger is dan wat een goede wekker kost, in dat geval zou het een goede investering zijn.
LeonardN
6 jaar geleden
De boete zal zeker geen ~75.000 euro worden (spijbelaantal x max boetebedrag), als er al een boete gaat komen. Wie heeft je vertelt dat je een boete gaat krijgen? Of is je vertelt dat je een boete KAN krijgen?
Ter vergelijk (wellicht een krom vergelijk) Ouders die hun kinderen 8 maanden weghielden van school kregen een boete van 1500 euro.
https://jure.nl/ECLI:NL:RBSHE:2011:BR2620
Ter vergelijk (wellicht een krom vergelijk) Ouders die hun kinderen 8 maanden weghielden van school kregen een boete van 1500 euro.
https://jure.nl/ECLI:NL:RBSHE:2011:BR2620
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Voorbeelden en vergelijkingen van boetes die opgelegd kunnen worden via rechterlijke uitspraken zijn uit den boze. De rechter houdt met alle omstandigheden rekening. Dat kan positief of negatief uitpakken.De omstandigheden van de vragensteller zijn in niets te vergelijken met het maken van een wereldreis van een paar maanden.
@ikhaatboetes heeft niet de school verzuimd door het maken van een wereldreis of anderszins, maar is 18 keer te laat gekomen. Alleen daarom al zijn de uitspraken niet te vergelijken met hetgeen de vragensteller te wachten staat.
De geplaatste voorbeelden van uitspraken onder het strafrecht zijn hier volkomen misplaatst.
De aanpak van te laat komen hangt af van het beleid van de Gemeente. In ieder geval dient de leerplichtambtenaar te worden ingeschakeld die moet bepalen of het te laat komen een wel of niet geoorloofde reden heeft gehad.
@ikhaatboetes heeft niet de school verzuimd door het maken van een wereldreis of anderszins, maar is 18 keer te laat gekomen. Alleen daarom al zijn de uitspraken niet te vergelijken met hetgeen de vragensteller te wachten staat.
De geplaatste voorbeelden van uitspraken onder het strafrecht zijn hier volkomen misplaatst.
De aanpak van te laat komen hangt af van het beleid van de Gemeente. In ieder geval dient de leerplichtambtenaar te worden ingeschakeld die moet bepalen of het te laat komen een wel of niet geoorloofde reden heeft gehad.
LeonardN
6 jaar geleden
Ik zeg ook niet dat het 1500 euro wordt, maar vooral dat het geen 75.000 euro zal worden. Juist door eerdere uitspraken te vergelijken kan je een beeld vormen.
Waarom zou informatie delen uit den boze zijn? Zolang ik niet zeg het was hier bedrag X dus dan wordt het in jouw geval zeker bedrag Y is er niets aan de hand.
Is 18x max €4150= max €74.700 niet iets wat tegengesproken dient te worden? Ik denk van wel. Dat gaat toch alle waarschijnlijkheid te buiten.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Om uit te leggen dat € 75.000 in dit geval nooit goed kan zijn heb je geen uitspraken nodig waarvan je niet weet wat de rechter allemaal heeft bedacht en gedacht.
Het is voldoende om erop te wijzen dat een boete geldt voor het strafbare feit.
In dit geval is het strafbare feit: 18maal te laat.
In Nederland is de boete voor personen vanaf 12jaar tot en met 17jaar maximaal € 4500.--
Het is voldoende om erop te wijzen dat een boete geldt voor het strafbare feit.
In dit geval is het strafbare feit: 18maal te laat.
In Nederland is de boete voor personen vanaf 12jaar tot en met 17jaar maximaal € 4500.--
LeonardN
6 jaar geleden
Juist maar op het moment dat je weet dat 75.000 euro nooit kan kloppen en je niet over de betere informatie voorziet was dit mijn enige mogelijkheid. Bedankt dat jij wel de helderheid hebt kunnen verschaffen. Maar dat houdt niet in dat ik niet op de manier die ik voorhanden hen het idee van 75000 niet zou mogen bestrijden met andere uitspraken als voorbeelden. Daar ben ik geheel vrij in.
Het is nooit uit den boze om informatie te delen.
Zeker niet als je erbij vermeldt dat het voorbeeld wellicht een krom vergelijk is.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.