Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Mag ik een dag missen op het MBO?

Goedendag,

Ik en 3 vrienden willen op een 3 daagse stedentrip en dat moet tussen september en februari, het probleem is dat elke vakantie in dat half jaar er iemand wel niet kan, dus iemand stelde voor om gewoon eens in het weekend te gaan waardoor we op maandag niet aanwezig zouden zijn op school.

Hun zitten allemaal op een universiteit en ik zit op het MBO, en aangezien het MBO hetzelfde lijkt op een middelbare school weet ik niet of ik ook maar gewoon een dagje vrij mag prikken.

Al zou ik het overleggen met mijn SLB’er (mentor op het MBO) denk ik niet dat hij het zou accepteren als ik zou aankomen met ‘jaa we gaan op vakantie dus ik ben er dag niet aanwezig’ of maakt dat niet uit?

Ik ben trouwens 18 dus mijn vrienden zeggen ook dat ik niet meer leerplichtig ben.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.2K
Antoni
6 jaar geleden
Er is nog ruim de tijd om afspraken te verzetten. Dat moet toch voor minstens één van jullie en voor één afspraak wel mogelijk zijn? Als dat lukt, dan heb je de dag waarop iedereen kan meegaan al geregeld.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Je bent nog leerplichtig tot je 21, tenzij je een mbo (of hbo) diploma hebt. Dus in jou geval moet je gewoon naar school.
Maar het vragen aan je SLB'er kan altijd, nee heb je en ja kan je krijgen..

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (2)

Je bent inderdaad niet meer leerplichtig.

Maar door je in te schrijven bij een opleiding heb je je wel verbonden aan de rechten en plichten van de school. In de regels van de school zal zeker wat staan rond aanwezigheidsplicht.

Dus als je geen toestemming van school krijgt (en ik verwacht dat je die niet krijgt want voor gewoon verlof heb je de vakanties) houdt het op.
(Lees meer...)
Computoon
6 jaar geleden
Antwoord: "Nee, mag niet"
En dan antwoord op de niet gestelde vraag: "wat gebeurd er wanneer ik een dag niet kom opdagen?"
Antwoord: "Niets. Waarschijnlijk wordt het niet eens gemerkt. Ouders worden niet gebeld, mogelijk dat je SLB jou belt, maar zelfs dat gebeurd waarschijnlijk niet." Geven ze dit door aan DUO? "Nee"

En wat gebeurd er bij ziekmelden? "Ook niets, zelf bellen 'ik ben ziek, ik ben absent vandaag" klaar is kees. Je bent 18, dus volwassen genoeg om een inschatting te maken van jouw school prestaties. Kun je, je die ene dag veroorloven? Dan gewoon doen.

Werk je in groepsverband, zorg dan dat jouw groepje alles heeft wat jij zou regelen zodat de taken in de groep niet vastlopen.
(Lees meer...)
6 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding