Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat is beter: regulier onderwijs of thuisonderwijs?

Gewoon naar school gaan of thuisstuderen? Wat is beter? (in elk opzicht)

Toegevoegd na 6 minuten:
en waarom? (a.u.b. antwoord toelichten)

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.5K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (13)

Ik zou altijd kiezen voor regulier.

Toegevoegd na 2 minuten:
Thuis onderwijs alleen een optie als regulier onderwijs redelijkerwijs niet mogelijk is. Dit is mij idee, meningen kunnen verschillen natuurlijk afhankelijk van bijvoorbeeld sociale en religieuze achtergrond.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waarom is regulier onderwijs voor jou de beste keus?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Op school leren je ook met anderen omgaan en de meningen van klasgenoten te horen. Ook de weerbaarheid vergroten. Er zijn vast meer voordelen te noemen. Ook moet er thuis kwalitatief goed onderwijs gegeven worden en dat kan niet iedereen, we hebben neit allemaal PABO.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Okay, en waarom op school?
Voor de kleine en jonge kinderen is het fijner om met leeftijdsgenoten naar school te gaan.
Overigens ook voor de oudere scholieren.

Voor zigeuners of kermiskinderen of circuskinderen die bijna elke week ergens anders zijn is naar school gaan geen optie.
Dan is thuisonderwijs veel beter, maar wat is dan thuis als ze elke week ergens anders zijn.

Lang geleden was het ook een taboe voor de koningklijke familie om hun kinderen naar school te brengen, die kregen ook altijd gewoon thuis les.
Dat is nu wel anders.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als kinderen les krijgen op school leren ze ook omgaan met andere mensen. Ze leren dus niet alleen de leerstof maar ook communicatieve vaardigheden. Mijn kind was op drie jarige leeftijd er aan toe om naar school te gaan. Dat merkte ik gewoon aan haar. Sommige kinderen zijn daar later of eerder aan toe, dat is heel persoonlijk. Ik vind dus regulier onderwijs het beste.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het onderwijs in Nederland kan wel wat verandering gebruiken. Mijns insziens sluit het totaal niet meer aan aan de huidige jeugd.

Ondanks dat ben ik absoluut een voorstander van onderwijs op een school. Een kind hoort de wereld te ontdekken, hoort leeftijdsgenoten te ontmoeten en verschillen te zien. Een school is tevens een voorbereiding voor de grote boze wereld. Telkens wordt dat wereldje een stukje vergroot. Dat alles kán niet thuis, hoe goed je het kind ook onderwijst!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Regulier onderwijs. De leraren zijn er voor opgeleid en bovendien hebben kinderen het contact met andere kinderen tijdens hun schooltijd hard nodig. Van hun medeleerlingen kunnen ze ook veel nuttigs opsteken. Ze worden er socialer door.
Autoriteit van een leraar heeft vaak meer positieve invloed op een kind dan autoriteit van een ouder als het om leren gaat.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik weet niet over welke leeftijd je het hebt maar voor leerplichtte kinderen vind ik onderwijs op school beter.

De sociale contacten en zeker het leren omgaan met elkaar, leren luisteren naar elkaar, zijn ongelooflijk belangrijk voor de ontwikkeling van kinderen.

Maar ook als je gaat studeren op bv een universiteit is de omgang met mede studenten behalve erg gezellig ook nuttig, je kan zoveel van elkaar leren!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
regulieronderwijs.... Leren laat je aan de proffessionals over!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Beide, het geeft je als ouder inzicht op wat je kind meekrijgt van school. Je blijft scherp als ouder. In Nederland is dat wel nodig.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Regulier onderwijs.

School is meer dan alleen maar lesstof. Op school leer je ook communiceren met anderen; luisteren naar anderen; samenwerken; omgaan met leeftijdgenootjes.
School voegt heel veel dingen toe die thuis absoluut onmogelijk zijn. Denk maar aan samen een verjaardag vieren; in aanraking komen met andere culturen; samen een balspel doen; schoolreisjes of andere uitstapjes, discussiëren etc.

En ook al gaat het natuurlijk niet om competitie. Je hebt op school ook vergelijkingsmateriaal. Door je met klasgenoten te vergelijken is er meer zicht op je schoolprestaties dan in de thuissituatie.

Uiteraard is het goed dat er ook thuisonderwijs is. Maar dit moet voor uitzonderingsgevallen blijven, dus voor leerlingen die school om bepaalde redenen niet kunnen volgen.
Ook kan het natuurlijk een keuze zijn voor volwassenen om een bepaalde vorm van onderwijs te doen in vrije tijd. Dit kan een goede uitkomst zijn, maar er is wel veel zelfdiscipline voor nodig.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
regulier.
in een klas ervaar je meer.

thuisonderwijs
is meer beperkt, 1-op-1.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
regulier, is in alle opzichten beter naar mijn mening.
je ontmoet medestudenten met dezelfde interesses die elkaar ook nog kunnen helpen met schoolwerk.

je verbreedt je sociale netwerk/vriendenkring.

je krijgt les van proffesionals wat je een berg werk scheelt.

scholen staan over het algemeen beter aangeschreven dan thuisstudies, dit werkt in je voordeel wanneer je met je schooldiploma gaat solliciteren, staat nu eenmaal beter op je cv.

op school krijg je begeleiding en heb je een mentor waar je direct op terug kunt vallen, met een thuisstudie is dit digitaal en is het maar afwachten wanneer je antwoord krijgt.

en ja, wil je dan toch zo graag thuis studeren, daar heb je natuurlijk huiswerk voor! meteen 2 vliegen in 1 klap... ;)

dus ik zeg...lekker naar school gaan!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Naast het leren van rekenen, taal enz. heeft de school eveneens een heel belangrijke sociale functie.

Als bijvoorbeelden: Communicatie, delen met anderen, luisteren, samenwerken, samenleven in een groep, teamgeest enz. enz.

De vaardigheden die gedurende de eerste schooljaren door de leerlingen opgedaan worden zijn vaak bepalend voor hun hele leven.

Mogelijk zijn die vaardigheden nòg belanrijker dan de kennis die ze tijdens hun scholingperiode opdoen.

En dat zeg ik terwijl ik studie buitengewoon belangrijk vind voor elk mens. Dit o.a. voor het zelfvertrouwen.

Mijn mening dus: Het regulier onderwijs geniet verreweg mijn grootste voorkeur.

Gr. Ton
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding