Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Heb je recht op een ww-uitkering als je stopt bij vaste werkgever dmv vaststellingsovereenkomst, maar ondertussen net bent begonnen als ondernemer?

Ik werk bijna 9 jaar voor dezelfde werkgever in de zorg en heb het overgrote deel 32u per wk gewerkt. Het werk werd steeds zwaarder dus wrs gaan we dmv een vso uit elkaar. Ik ben een half jaar geleden een half jaar voor 50 % in de ziektewet geweest en ben daarna voor 24u terug gekomen.

Ik wilde mijn droom achterna, namelijk naast mijn werk een yogastudio opzetten. Afg augustus heb ik mezelf ingeschreven bij de kvk. Heb echter nog geen opdrachten of klanten. Echter merk ik nu dat mijn vaste baan teveel van me vraagt. Mijn werkgever wil me niet graag kwijt, maar ondersteunt me wel en wil het op goede manier afsluiten.

Weet iemand of het mogelijk is om met behoud van WW uitkering me verder te ontwikkelen als ondernemer? Er zijn mogelijkheden als je vanuit WW als zzp-er aan de slag wil. Echter zullen ze mij misschien al als ondernemer zien, omdat ik al ingeschreven stond. Dit is dus een andere situatie. moet ik dan blijven solliciteren?

Of zou het mogelijk zijn om nu geen gebruik te maken van ww, maar het recht te blijven behouden mocht het niet lukken als zzp-er? Een andere vraag: Een andere vraag is hoe het zit met het aantal uur waarop mijn WW uitkering wordt gebaseerd. Ik ben in juli van 32 naar 24u gegaan. Houdt dat in dat ik op basis van 24u een uitkering krijg? En zo ja, zou het nut hebben om hier met UWV over in gesprek te gaan of kan mijn werkgever mij hierin nog in tegemoet komen?

Ik heb as dinsdag een vervolggesprek met mijn leidinggevende.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
2K
paulus811
7 jaar geleden
Mijn broer zat in een soortgelijke situatie en en kreeg nog 6 maanden ww nadat de nieuwe onderneming was opgestart. In de aanloopfase kun je dan iig in je vaste lasten voorzien.
Inekez1
7 jaar geleden
@paulus. Was hij ook zijn vaste baan kwijt uit vrije keuze omdat hij liever voor zichzelf begon, of was hij buiten eigen schuld werkloos en heeft hij daarna besloten voor zichzelf te beginnen?
paulus811
7 jaar geleden
@inekez1, het laatste. Maar als je een vaststellingsovereenkomst krijgt maakt dat volgens mij geen verschil.
Inekez1
7 jaar geleden
Ook bij een vaststellingsovereenkomst moet het initiatief voor het ontslag van de werkgever komen. Hoewel er gevallen denkbaar zijn waarin dat niet is te controleren, is er bij vraagsteller waarschijnlijk wel een probleem. De eigen onderneming is formeel al opgestart, maar nog niet winstgevend. Vanuit de ww wil ze de onderneming doorzetten in plaats van werken in loondienst. Ik ben bang dat het uwv daar wel eens een probleem van zou kunnen maken en er (terecht) van uit gaat dat het dienstverband is beëindigd met als doel de onderneming op te richten. Bovendien is het nog maar de vraag of het ondernemingsplan voor een nieuwe yoga studio zonder bestaande klantencontacten voldoende financieel perspectief biedt. Als het uwv er geen vertrouwen in heeft, wordt je niet gesteund in je onderneming en wordt je alsnog geacht te solliciteren op een baan in loondienst. Als je dus überhaupt al in de ww kunt komen met dit plan. Ik zie nogal wat beren op de weg dus en zou zorgen echt 100% zeker te weten dat het financieel goed zit voordat je een arbeidscontract beëindigt. Als 24 uur per week werken in loondienst te zwaar is, dan vraag ik mij af hoe je een winstgevende yoga studio wil beginnen. Een onderneming opstarten vergt veel energie en investeringen. Lange dagen, volle weken, alle verantwoordelijkheden, beslissingen, administratie, etc etc op je schouders... Laat je van te voren heel goed adviseren over je ondernemingsplan, de te verwachten kosten (advertenties, website, huur, energiekosten) maar ook wat je netto overhoudt aan je inkomsten. Vergeet niet mee te rekenen dat je van je inkomen uit de yoga studio zelf je pensioen, ziekte, vakanties, arbeidsongeschiktheidsverzekering, zakelijke wa verzekering etc etc moet betalen. Niet alleen in het voorjaar als mensen massaal hun goede voornemens voor het nieuwe jaar omzetten in een yoga cursus, maar ook die andere 11 maanden per jaar. Elk jaar opnieuw, ook als 100 meter verderop een concurrent een goedkopere yoga studio begint.
paulus811
7 jaar geleden
Inekez1, bedankt voor je uitstekende reactie die volledig hout snijdt. Lijkt me goed als kimmerdekim het aandachtig doorleest, want een droom najagen klinkt mooi maar als je niet in levensonderhoud kunt voorzien wordt het al snel een nachtmerrie.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (2)

Nee, in jouw geval heb je geen recht op ww en als ondernemer ook niet op een andere uitkering. Het is erg onverstandig om nu je vaste baan op te geven voordat je andere financiële zekerheid hebt. Alleen als je voldoende spaargeld hebt (of een partner met inkomen) en voldoende vertrouwen dat je als ondernemer genoeg zult gaan verdienen voordat dat spaargeld op is, is het zinvol om je vaste baan op te zeggen.

"Voorwaarden WW:
U heeft recht op een WW-uitkering als u:

bent verzekerd voor werkloosheid. Dit is meestal het geval als u werkzaam bent als werknemer en de AOW-leeftijd nog niet hebt bereikt;
5 uur of meer van uw arbeidsuren per week verliest en geen recht hebt op loon over die uren;
direct beschikbaar bent voor betaald werk;
minimaal 26 weken heeft gewerkt in de 36 weken voordat u werkloos werd (wekeneis).
niet door eigen schuld werkloos bent geworden. Als u zelf ontslag neemt, heeft u alleen in uitzonderingssituaties recht op een WW-uitkering.

Verder is het belangrijk dat u zich op tijd hebt ingeschreven als werkzoekende bij UWV. U moet zo snel mogelijk weer ander werk vinden."

Toegevoegd na 4 minuten:
Er is een groot verschil met 'starten als zzp-er vanuit de ww'. Probleem voor jou is nu dat je nog geen ww hebt en die ga je ook niet krijgen als je door eigen schuld of eigen keuze werkloos bent geworden. Je vaste baan opzeggen omdat je liever voor jezelf wil beginnen is een eigen keuze.

Ook moet je met een uitkering (ww of bijstand) beschikbaar zijn voor betaald werk. Dat is niet te combineren met jouw wens om voor jezelf te beginnen.
(Lees meer...)
7 jaar geleden
Als er een einde komt aan de arbeidsovereenkomst met een vaststellingsovereenkomst ontstaat er in principe recht op WW. Uit die vaststellingsovereenkomst moet dan wel onder meer blijken dat het initiatief voor beëindiging vanuit de werkgever kwam en dat de werknemer niets te verwijten viel. Uiteraard moet ook aan de andere voorwaarden worden voldaan om recht te kunnen krijgen op WW. (Bijv: beschikbaar zijn voor de arbeidsmarkt.)

De hoogte van de WW wordt berekend door uit te gaan van het zogenaamde SV-loon, dat je op de loonstrook vindt. Staat het er niet apart op, dan kun je (in de praktijk) uitgaan van het loon voor loonheffingen/fiscaal loon, dat er altijd op staat. Men gaat uit van een terugkijkperiode van een jaar. Stel: je wordt werkloos op 01-11-2017, dan wordt teruggekeken naar het SV-loon over de periode 01-10-2016 t/m 30-09-2017. Dat bedrag wordt gedeeld door het aantal werkdagen in de maanden dat je loon had. De uitkomst is het zog. dagloon en hiermee wordt het WW-maandloon bepaald.

Kun je als WW'er werken als zelfstandige? Daar zijn inderdaad mogelijkheden voor maar:
"Wilt u als zelfstandige, freelancer of zzp’er starten met behoud van uw (gedeeltelijke) WW-uitkering? Dat kan alleen als u daarvoor vooraf toestemming van UWV krijgt." aldus het UWV.

Er zijn 3 manieren om als zelfstandige te starten vanuit een WW-positie en daarvoor gelden voorwaarden. Zie de eerste bron, de teksten zijn te lang om hier over te nemen. Het komt er praktisch gesproken op neer dat dan een korting op de uitkering plaatsvindt.

Wat (even globaal gesproken) niet kan is een WW-uitkering stopzetten en er gebruik van gaan maken als het je 'beter uitkomt'. Het uitgangspunt is: als je recht hebt op WW kun je de uitkering wel stopzetten maar het recht loopt door. WW wordt toegekend voor een bepaalde periode. Is die periode voorbij, dan houdt het recht op. Ongeacht of je de uitkering 'genoten' hebt.

Toegevoegd na 6 minuten:
En een advies dat ieder altijd ter harte zou moeten nemen: krijg je een vaststellingsovereenkomst voorgelegd, laat hem dan altijd vooraf nakijken door een arbeidsjurist. Anders kan het een dure handtekening worden waarmee dit 'ontslag met wederzijds goedvinden' tot stand komt. Het UWV stelt vast of een eventueel recht op WW ontstaat, niet de voormalige werkgever.
(Lees meer...)
Computoon
7 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding